HAZARD-hankkeella suuronnettomuusharjoitus Naantalissa

19.10.2017

Matkustaja-alus ja öljytankkeri ovat törmänneet Turun ja Naantalin satamiin johtavalla väylällä. Tulipalon vuoksi alukselta pitää evakuoida loukkaantuneet matkustajat nopeasti ja törmäyksestä seurannut öljyvuoto täytyy torjua. Meneillään on viranomaisten yhteinen suuronnettomuusharjoitus, joka on osa EU:n Itämeriohjelman rahoittamaa ja Turun yliopiston kauppakorkeakoulun koordinoimaa HAZARD-hanketta.

​Varsinais-Suomen pelastuslaitoksen kehittämispäällikkö Torbjörn Lindström ja HAZARD-hankkeen projektipäällikkö Jarmo Malmsten seuraamassa harjoitusta.

​HAZARD-hankkeessa kehitetään Itämeren alueen toimijoiden kykyä varautua onnettomuuksiin kehittämällä alueen pelastuslaitosten ja satamien turvallisuuskäytäntöjä. Tavoitteena on saattaa yhteen eri viranomaisia, järjestöjä, yrityksiä ja akateemisia toimijoita ja luoda näin oppimis- ja kehittämisympäristö, jossa on mahdollista harjoitella ja arvioida käytettyjä menetelmiä ja järjestelmiä.

Onnettomuusharjoitukset ovat keskeisessä roolissa hankkeen toteuttamisessa. Pelastusoperaatioissa on mukana useita eri organisaatioita, joten yhteistoimintaa ja viestintää eri organisaatioiden välillä pitää harjoitella. Lokakuun 18. päivänä järjestetyssä harjoituksessa testattiin myös evakuointikeskuksen perustamista Naantalin Satamaan, mitä ei ole koskaan aikaisemmin harjoiteltu. Kaiken kaikkiaan harjoituksessa oli mukana lähes 300 henkilöä.

Harjoitusta oli seuraamassa ryhmä kansainvälisiä tarkkailijoita, jotka ovat hankkeen partnereita Saksasta, Liettuasta, Ruotsista ja Virosta. Näin partnerit voivat vertailla omia toimintatapojaan ja ehdottaa parannuksia tai viedä hyviä käytäntöjä mukanaan.

Yliopisto, kuten hankkeen viisi muutakin akateemista partneria, tuottaa satamille, satamatoimijoille ja pelastuslaitoksille tietoa vallitsevasta tilanteesta, toimintatavoista sekä riskienhallinnan menetelmistä.

– Olemme esimerkiksi tehneet Delphi-tutkimuksen suurimmista satamaturvallisuuteen liittyvistä lainsäädännöllisistä haasteista ja ongelmista sekä viranomaisten välisen viestinnän haasteista Itämeren alueen maissa. Tutkimuksessa annetaan myös toimenpidesuosituksia onnettomuuksien ennaltaehkäisyä varten, kertoo hankkeen projektipäällikkö Jarmo Malmsten.

HAZARD-hanke on alkanut maaliskuussa 2016 ja kestää kevääseen 2019. Lisätietoa hankkeen sivuilla.

Teksti Mariikka Whiteman
Kuva Maria Nykyri