Heikki Liimatainen tulevaisuudentutkimuksen dosentiksi

19.08.2016

Turun yliopisto on Turun kauppakorkeakoulun esityksestä myöntänyt TkT Heikki Liimataiselle tulevaisuudentutkimuksen dosentin arvon, erityisalana liikenteen tulevaisuus. ​

Assistant Professor Heikki Liimatainen työskentelee tutkimusryhmän johtajana Tampereen teknillisen yliopiston Liikenteen tutkimuskeskus Vernessä. Professuurin alana on liikenne- ja kuljetusjärjestelmät, erityisesti uudistuva liikenne. Liimataisen tutkimustyön kantavia näkökulmia ovat tulevaisuussuuntautuneisuus, liikennepolitiikan tuki ja kestävän kehityksen teemat. Nämä näkökulmat yhdistyvät Liimataisen roolissa Suomen Ilmastopaneelin liikenneasiantuntijana. Hän on ollut Ilmastopaneelin jäsen vuodesta 2014 ja johtanut liikenteen hiilidioksidipäästöjen vähentämisen kustannustehokkuusanalyysiä, jossa luotiin vähähiilisen liikenteen skenaarioita vuoteen 2050.

Liimatainen valmistui tekniikan tohtoriksi 2013 pääaineenaan liikenne- ja kuljetusjärjestelmät. Väitöskirjassaan hän sovelsi tulevaisuudentutkimuksen menetelmiä Suomen tiekuljetusalan energiatehokkuuden ja hiilidioksidipäästöjen ennakointiin. Väitöskirjassa kehitettyjä menetelmiä sovellettiin myös muissa Pohjoismaissa hänen johtamassaan Nordenin Nordic Energy Research -rahoituksella toteutetussa tutkimuksessa.

Tutkimusten pohjalta on julkaistu useita artikkeleja arvostetuissa kansainvälisissä liikenne-, logistiikka- ja energiatutkimuksen tiedelehdissä. Liimatainen myös toimii arvioijana useissa kansainvälisissä tiedelehdissä. Ammattilehdet ja media ovat myös hyödyntäneet laajasti Liimataisen asiantuntemusta.

Profiili TUTCRIS-portaalissa: https://tutcris.tut.fi/portal/fi/persons/heikki-liimatainen%284994edf2-de93-45fe-907a-9033339ad829%29.html

Luotu 19.08.2016 | Muokattu 19.08.2016