Hidex Oy:ltä 20 000 euron lahjoitus Turun yliopiston lääketieteelliselle koulutusalalle

27.09.2023

Teknologiayritys Hidex Oy on tehnyt 20 000 euron lahjoituksen Turun yliopistolle.

Analyysi- ja mittauslaitteita valmistava turkulainen teknologiayritys Hidex Oy on tehnyt 20 000 euron lahjoituksen Turun yliopistolle yrityksen 30 -vuotisjuhlavuoden kunniaksi.

– Yrityksemme yhteydet tiedeyhteisöön ovat vahvat ja haluamme toiminnassamme edistää monella tasolla tieteellisen tutkimuksen tulevaisuutta. Siksi jatkamme myös Turun yliopiston tukemista lahjoituksin. Hidexin täytettyä kuluvana vuonna 30 vuotta haluamme kohdistaa lahjoituksen lääketieteelliselle koulutusalalle. Toivomme varojen hyödyntämistä erityisesti Alzheimerin taudin tutkimuksen edistämiseen, sillä tauti on koskettanut toista yrityksemme perustajajäsenistä henkilökohtaisesti, kertoo Hidex Oy:n toimitusjohtaja Ville Haaslahti.

Lääketieteellisen tiedekunnan dekaani Pekka Hänninen toteaa yliopiston arvostavan suuresti Hidex Oy:n tekemiä lahjoituksia tutkimuksen hyväksi. Lahjoitukset ovat merkittävä tuki muun muassa lääketieteellisessä tiedekunnassa tehtävälle Alzheimerin taudin tutkimukselle.

– Alzheimerin tauti Suomen yleisimpänä muistisairautena koskettaa jollain tavalla meistä useimpia. Lääketieteellisen tiedekunnan korkeatasoisen tutkimuksen avulla pyrimme esimerkiksi selvittämään Alzheimerin taudin syntymekanismeja sekä kehittämään diagnostiikkaa ja uusia hoitomuotoja. Hidex Oy:n lahjoitusta voidaan hyödyntää konkreettisesti tässä työssä, Hänninen kertoo.

Turun yliopisto ja lääketieteellinen tiedekunta kiittävät Hidex Oy:tä lahjoituksesta ja sitoutumisesta jatkuvaan ja monialaiseen yhteistyöhön.

Luotu 27.09.2023 | Muokattu 27.09.2023