Historioitsijoiden blogi seuraa elämänmenoa Turussa sata vuotta sitten

13.11.2017

Turun yliopiston historioitsijoiden ylläpitämässä blogissa seurataan päivä päivältä turkulaisten arkea 1.9.1917–31.5.1918.

​Elämää Turussa 1917–1918 -blogin kattama ajanjakso pitää sisällään syksyn 1917 epätietoisuuden tulevasta, Turun Suomalaisen Yliopistoseuran syntyvaiheet, uumoilut lokakuun vallankumouksen vaikutuksista, Suomen itsenäistymisen, uutiset ensimmäisen maailmansodan rintamilta ja kevään 1918 sisällissodan sekä siitä toipumisen.

– On kiehtovaa katsoa, miten mullistukset näkyivät paikallisesti. On tärkeää seurata tapahtumien kulkua nimenomaan päivä päivältä, jotta menneisyyden arkipäivä tulisi kouriintuntuvasti esiin. Blogin voi tilata omaan sähköpostiin tai seurata sitä Facebookin tai Twitterin kautta, kertoo Turun yliopiston kulttuurihistorian professori ja akatemiaprofessori Hannu Salmi.

Blogi seuraa turkulaista arkea pääasiassa sanomalehtiaineiston kautta ja antaa tilaa myös pienille kertomuksille.

– Aikakautta sävyttivät monet arkiset huolet, aina ruuan saatavuudesta poliittisiin levottomuuksiin. Kaupungissa oli toki myös huvituksia, kuten elokuvaesityksiä, sirkusnäytöksiä ja konsertteja, jotka puhkoivat jokapäiväistä elämää, Salmi toteaa.

Blogi on osa Turun yliopiston Suomi100-ohjelmaa, ja sen toteuttavat Turun yliopiston historioitsijat. Kevään 2018 jälkeen blogisivusto jää elämään dokumentaationa vuosien 1917–1918 tapahtumista.

>> Lue blogia

JV