Hoitotiede sai Satakuntaan Suomen ensimmäisen akateemisen kumppanuuden professorin

23.03.2015

Satakunnan sairaanhoitopiiri ja Turun yliopisto ovat aloittaneet uudentyyppisen akateemisen kumppanuuden. Sairaanhoitopiiri maksaa hoitotieteen osa-aikaisen professorin palkan, ja professori tekee työtään pääasiassa Satakunnan sairaanhoitopiirin alueella. Yliopiston tutkintokoulutuksen rinnalla professori Elina Eriksson edesauttaa sairaanhoitopiirin henkilökunnan täydennys- ja lisäkoulutusta.

​– Suomessa ei akateemisesta kumppanuudesta organisaatiossa juuri ole puhuttu, mutta esimerkiksi Yhdysvalloissa käsite on laajalti käytetty, professori Elina Eriksson sanoo.

Suomessa useat hoitotieteen professorit toimivat sivutoimisesti toimia sairaanhoitopiireissä ylihoitajina ja sitä kautta vievät uusinta tietoa käytäntöön, mutta Erikssonin tehtävänä on fyysisesti työskennellä sairaalassa mahdollisimman lähellä potilastyötä. Työhuonetta etsitään parhaillaan esimerkiksi vuodeosaston lähettyviltä.

Erikssonin mukaan uusi yhteistyö hyödyttää niin sairaanhoitopiiriä, satakuntalaisia, yliopistoa kuin hoitotiedettä tieteenalana.

– Ymmärrys siitä, mitä hoitotieteellinen tutkimus on, lisääntyy. Lisääntyvän tutkimuksen myötä tietoperusta lisääntyy, ja eräällä tavalla tiede myös arkipäiväistyy, kun toimimme sairaalassa, tosin hoitotieteen perinteeseenkin kuuluu vahva yhteistyö käytännön hoitotyön kanssa, Eriksson sanoo.

Satakunnassa käynnistyy tohtorikoulutusryhmä

Turun yliopiston hoitotieteen tohtoriohjelma perustaa syyslukukauden tohtoriohjelmahaussa oman tohtorikoulutusryhmän Poriin. Se, mihin suuntaan satakuntalainen hoitotieteen väitöstutkimus suuntautuu, selviää lähikuukausina. Erikssonin oma tutkimusmielenkiinto suuntautuu omaistutkimukseen sekä osaamis-/kompetenssitutkimukseen.

– Tein väitöskirjani liittyen syöpäpotilaiden omaisiin, ja jatkoin saman aiheen ympärillä myös post doc -vaiheessa. Uudessa tehtävässä haluaisin jatkaa omaistutkimusta ja laajentaa sitä vakavasti ja/tai pitkäaikaisesti sairaiden sekä iäkkäiden potilaiden omaisiin, Eriksson sanoo.

Hän toiminut tutkijana ja ohjaajana opiskelijoiden ja hoitajien osaamista arvioivissa tutkimuksissa, ja arvelee, että koska hoitotieteen laitoksella on tehty erittäin monta kompetenssimittaria ja - tutkimusta, tämän alueen tutkimuksen jatkaminen Satakunnassa myös luontevalta.

– Mitä muuta tutkimusta Satakunnassa tehdään, siihen vaikuttavat hoitotieteen laitoksen tutkimusstrategia, sairaanhoitopiirin intressi sekä alueen tarve, Eriksson sanoo.

Hoitotieteessä on alustavasti puhuttu myös mahdollisuudesta hajauttaa maisterikoulutusta Satakuntaan, mutta asia vaatii vielä valmistelua. Se vaatii myös riittävän paljon maisterikoulutettavia Satakunnan alueelta, mihin koulutukseen on parhaillaan haku menossa. Jos hajautus toteutetaan, siihen päästään aikaisintaan vuonna 2016.

– Tutkintoon johtavan koulutuksen rinnalla tavoitteenani on järjestää sairaanhoitopiirissä seminaareja, täydennys- ja lisäkoulutusta. Tavoitteenamme on vahvistaa osaamista esimerkiksi näyttöön perustuvaa toimintaa kehittämällä, Eriksson sanoo.

Yksi keskeinen tavoite on innostaa hoitotyön tekijät lukemaan tutkimuskirjallisuutta sekä viemään uusimpia tuloksia osaksi hoitotyötä.

– Pohjimmaisena tavoitteena on tuoda hyöty väestölle tekemällä tutkimusta, joka lisää tuloksellisuutta, hoidon laatua ja potilasturvallisuutta, Eriksson sanoo.

Erja Hyytiäinen

Luotu 23.03.2015 | Muokattu 30.07.2021