Ideoita unelmien opiskelukaupungista 24 tunnin leirillä

27.03.2014

Toista kertaa järjestetylle Challenge Turku -innovaatioleirille osallistui 11 opiskelijajoukkuetta, joiden kaikkien ideoita tuomaristo kiitti toteuttamiskelpoisiksi. Voittajat halusivat kehittää Turun kulttuurikohteiden houkuttelevuutta.

​Challenge Turku -kilpailun voittajana palkittiin Team White, johon kuuluivat joukkueen tuutori Esteban Soto (kuvassa vas.), Sobhan Niroula, Jose DeCos ja Karyna Yanchohola.

​24 tuntia kestäneen leirin aluksi joukkueet saivat pohdittavaksi haasteen, jonka teema oli tänä vuonna Turun kehittäminen opiskelijakaupunkina.

Joukkueet miettivät esimerkiksi sitä, miten osallistaa opiskelijoita kaupunkilaisiksi jo opiskelujen aikana sekä miten lisätä kaupunkilaisten sosiaalista kanssakäymistä ja osallistumista.

Moniin innovaatioista liittyi teknologiaa, ja esimerkiksi matkapuhelinsovelluksia oli paljon.

– Kaikkien tiimien ideat olivat kuitenkin toteuttamiskelpoisia, mistä olimme iloisia, kertoo tuomariston puheenjohtaja, innovaatio- ja yrityskehityksen professori Pasi Malinen.

Toteuttamiskelpoisuuden lisäksi isäksi voittajan valintakriteereitä olivat muun muassa idean innovatiivisuus ja houkuttelevuus sekä se, miten idea kehittäisi Turkua.

Kulttuuri osallistaa ja lisää viihtyvyyttä

Voittajajoukkueen ajatus oli jatkaa Turun vuoden 2011 kulttuuripääkaupunkivuotta ja tuoda kaupunkiin esimerkiksi lisää taidetta.

Team White suunnitteli kaupungin nähtävyyksien yhteyteen infokoppeja, joissa voisi myös ottaa itsestään valokuvia. Idea pääsee seuraavaksi jatkokehitykseen Turun yliopiston ja kaupungin yhteistyönä.

– Team Whiten toteuttamiskelpoinen idea voisi kannustaa useampia joukkueita lähtemään mukaan ensi vuoden haasteleirille, Pasi Malinen toivoo.

Voittajan valinneeseen tuomaristoon kuuluivat Malisen lisäksi Erkki Härkönen Turun yliopiston ohjauksen ja koulutuksen tukipalveluista, Turun kaupunginhallituksen puheenjohtaja Minna ArveAleksi Lehtisalo Microsoftilta ja Turun yliopiston ylioppilaskunnan hallituksen jäsen Mikko Mononen.

Challenge Turku -leirin järjestivät 25.–26.3.2014 yhteistyössä Turun yliopisto, Turun kaupunki, Microsoft Oy ja Nuori Yrittäjyys ry.

Maria Ojanen

Luotu 27.03.2014 | Muokattu 01.04.2014