Ihmisen ja meren suhde kiinnostaa humanisteja ja yhteiskuntatieteilijöitä

30.03.2016

Ensimmäistä kertaa järjestettävillä meritutkimuspäivillä 1.4.2016 tutustutaan esimerkiksi purjehduskulttuurin kehitykseen, syvänmeren eläimiin ja Itämeren rehevöitymiseen.

​Meritutkimuspäivät kokoaa yhteen Turun yliopistossa ja Varsinais-Suomessa tehtävää meri-, vesistö- ja rannikkoaiheista tutkimusta. Tilaisuudessa meritutkimusta lähestytään 18 puhujan voimin kulttuurin, ihmisen luontosuhteen, mielikuvituksen ja kokemuksen sekä historian näkökulmista. Meritutkimuspäivät järjestetään Pharmacityssa 1.4.2016 klo 9.00–16.00.

Tutkimuspäivillä Lauri J. S. Kaira tutustuttaa kuulijat purjehdusurheilun syntyyn, organisoitumiseen ja kulttuurisiin ulottuvuuksiin Suomessa vuosina 1856–1947. Otto Latva tarkastelee syvänmeren eläimiin kuuluvan jättiläiskalmarin eläinkäsityksen muodostumista länsimaisessa kulttuurissa 1700- ja 1800-luvuilla. Simo Laakkonen ja Tuomas Räsänen puolestaan kertovat Itämeren rehevöitymisen käsitehistoriasta.

– Turun yliopistossa tehdään yllättävänkin paljon erittäin laaja-alaista ja tasokasta meri- ja vesistöaiheista ihmistieteellistä tutkimusta. Tämä on merkittävää etenkin kun ottaa huomioon, miten marginaalinen rooli meriaiheisille tutkimuksella tuntuu yleisesti olevan ihmistieteellisellä tutkimuskentällä. On syytä muistaa, että noin 70 prosenttia maapallon pinta-alasta on vesistöjen peitossa ja ihmisillä on kautta aikojen ollut hyvin tiivis suhde vesistöihin ja yleensä veteen, kulttuurihistorian tutkija Otto Latva kertoo.

Meritutkimuspäivät on kaikille avoin ja maksuton tapahtuma. Sen järjestää Aallonharjalle-meritutkimuslaboratorio, joka on Turun yliopistossa toimiva mereen tai muihin vesistöihin liittyvän humanistisen ja yhteiskuntatieteellisen tutkimuksen ja opetuksen laboratorio. Meritutkimuslaboratorion tavoitteena on koota yhteen tutkijoita, joiden tutkimus liittyy Turun yliopiston uudessa strategiassa nimettyyn meri ja merenkulku -teemakokonaisuuteen.

– Tarkoituksena on luoda monitieteinen ihmistieteellinen keskus, joka kokoaa meitä aiheesta kiinnostuneita yhteisen pöydän ääreen suunnittelemaan ja ideoimaan yhteistyötä. Toimintamme on herättänyt kiinnostusta myös muualla Suomessa. Tulemme virittelemään yhteistyökuvioita meritutkimuspäivien jälkeen muualla toimiviin alan tutkijoihin ja keskuksiin niin kansallisella kuin kansainväliselläkin tasolla, Latva sanoo.

Voit seurata meritutkimuspäiviin liittyvää keskustelua Twitterissä hashtagilla #aallonharjalle.

>> Meritutkimuspäivien ohjelma

JV