Ilmastonmuutoksen huippuasiantuntijat koolla Helsingissä Tulevaisuuden tutkimuskeskuksen konferenssissa 11.‒12.6.

03.06.2014

Ilmastonmuutos lieveilmiöineen haastaa, mutta myös avaa uusia mahdollisuuksia innovatiivisille tulevaisuuden ratkaisuille liiketoiminnassa ja kestävän kehityksen kysymyksissä. Turun yliopiston järjestämä kansainvälinen Sustainable Futures in a Changing Climate -konferenssi pureutuu ilmastonmuutoksen problematiikkaan. Huippupuhujien joukossa ovat muun muassa presidentti Tarja Halonen ja IPCC:n puheenjohtaja R. K. Pachauri.

​​Turun yliopiston tiedote 3.6.2014

Turun yliopiston Tulevaisuuden tutkimuskeskuksen järjestämä Sustainable Futures in a Changing Climate -konferenssi keskittyy ilmastonmuutoksen mukanaan tuomaan problematiikkaan ja kestävään tulevaisuuteen. Konferenssi järjestetään 11.–12.6.2014 Helsingissä Wanhassa Satamassa (Pikku Satamakatu 3–5, Helsinki) ja se on osa Messukeskuksen kanssa yhteistyössä järjestettävää Future Infinite -tapahtumaa.

Median edustajat ovat lämpimästi tervetulleita osallistumaan konferenssiin. Järjestäjät toivovat akkreditoitumista viimeistään to 5.6.

Konferenssi kokoaa yhteen tulevaisuudentutkijat, ilmasto- ja kestävän kehityksen asiantuntijat sekä yritysten edustajat. Konferenssin tavoitteena on esitellä tematiikkaan liittyvän tutkimuksen uusimmat ajankohtaiset tuulet sekä tuottaa työkaluja kestävään päätöksentekoon niin kansallisella kuin kansainväliselläkin tasolla.

Konferenssin pääpuhujat keskiviikkona 11.6.:

•  klo 10‒11: prof. Joyeeta Gupta, Amsterdam Institute for Social Science Research, University of Amsterdam: Climate governance in the context of environment and development governance
  • klo 11‒12: Dr. Louis Lebel, Unit for Social and Environmental Research, Chiang Mai University: The politics of uncertainty and adaptation to climate change
  • klo 16.30‒17.30: prof. Ying Chen, Chinese Academy of Social Sciences: China’s climate policy and low carbon development

Konferenssin pääpuhujat torstaina 12.6.:

•  klo 9‒10: presidentti Tarja Halonen,YK:n kestävän kehityksen korkean tason paneelin rinnakkaispuheenjohtaja: The Rights and Responsibilities of People in Sustainable Development after 2015
  • klo 10‒11: Dr. R. K. Pachauri, IPCC:n puheenjohtaja: Climate Change & Sustainable Development: Challenges & Opportunities
  • klo 15.30‒16.30: prof. Sohail Inayatullah, Graduate Institute of Futures Studies, Tamkang University: The Practice of foresight: what works (and what doesn’t)
Kutsuttujen huippupuhujien lisäksi konferenssin aikana kuullaan n. 90 esitystä erillisissä työryhmissä. Esitysten aiheet käsittelevät ilmastonmuutostematiikkaa erilaisista näkökulmista:
  • mikä on metsien rooli ilmastonmuutosdebatissa?
  • kuka hallitsee energian tuotannon ja kulutuksen muutosta?
  • yksityisen sektorin reaktiot ja toiminnot ilmastonmuutoksen vastaisessa kehityksessä
  • arktinen tulevaisuutemme
  • ruokaturva, bioenergia, uudet teknologiat ja kehityskysymykset; ilmastonmuutos maaseudulla
  • adaptataatio ja mitigaatio politiikan ja vallan välineinä
  • kiihtyvä kaupungistuminen ja ilmastonmuutos
  • urbaani kestävä kehitys
  • ilmastonmuutokset syyt ja seuraukset
  • ilmastonmuutoksen ja tulevaisuuden tutkimuksen metodologia ja teoria
Konferenssilla on yksi yhteinen päivä Future Infinite -tapahtuman kanssa, jonka jälkeen kolmantena päivänä keskitytään kokonaan liiketoimintaan ja siihen, miten organisaatiot voivat hyötyä holistisesta ajattelusta ja paremmin varustautua tulevaisuuteen. Tapahtuman yhteistyökumppanit SRV, Tieto ja Miltton esittelevät Futures Pitches -osiossa omia näkemyksiään tulevaisuudesta.

Luotu 03.06.2014 | Muokattu 21.07.2021