Ilmastonmuutos ja kehitysmaat -tutkimukseen lähes kaksi miljoonaa

07.01.2013

Suomen Akatemia ja ulkoasiainministeriö rahoittavat ilmastonmuutoksen vaikutuksia kehitysmaissa selvittäviä tutkimushankkeita lähes kahdella miljoonalla eurolla. Yksi rahoitetuista hankkeista on Turun yliopiston Tulevaisuuden tutkimuskeskuksen Jarmo Vehmaksen johtama hanke, jossa arvioidaan vähiten kehittyneiden maiden energia- ja ilmastopolitiikkaa.

​Vehmaksen RECLAIM-hanke (Redefining Energy and Climate Policy in the Least Developed Countries: Analysing Institutions and Initiatives in the Mekong Region) sai kaksivuotisen rahoituksen, yhteensä 363 000 euroa.

Tulevaisuuden tutkimuskeskuksesta mukana on Vehmaksen lisäksi tutkijoina Jyrki Luukkanen, Hanna Kaisti, Mira Käkönen ja Visa Tuominen. Lisäksi hankkeessa on mukana kansainvälisesti tunnettu ilmastotutkija Louis Lebel Chiang Main yliopistosta sekä tutkijoita Kambodzhasta ja Laosista. Asiantuntijoina toimii henkilöitä Kambodzhan ympäristöministeriöistä sekä Laosin energiaministeriöstä.

Miten tavoitellaan kehitystä sekä hillitään ilmastonmuutosta?

Tutkimus keskittyy haasteisiin ilmastoaloitteiden toteuttamisessa vähiten kehittyneissä maissa. Tutkimuksessa tarkastellaan onko Kambodzhassa ja Laosissa mahdollista tavoitella samanaikaisesti sekä kehitystä että ilmastonmuutoksen hillitsemistä ja ilmastonmuutokseen sopeutumista.

Tutkimuksessa selvitetään myös mitkä toimijat ja voimat ohjaavat uuden ilmastollisesti yhteensopivan kehityksen muodostumista ja pyritään vastaamaan siihen, miten köyhimpien ja haavoittuvien ryhmien tukeminen on mukana ilmastoaloitteissa.

Tutkimuksen kvantitatiivinen mallinnus tarkastelee energian ja taloudellisen kehityksen suhdetta Laosissa ja Kambodzhassa. Kvalitatiivinen tutkimus puolestaan tarkastelee ilmasto- ja energiapolitiikan toimijoita ja aloitteita.

Rahoitus yhteensä seitsemälle hankkeelle

Vehmaksen johtaman hankkeen lisäksi rahoituksen saa kuusi muuta tutkimushanketta. Antti Arolan (Ilmatieteen laitos) johtamassa hankkeessa tutkitaan mustan ja ruskean hiilen merkitystä Intian ilmastolle ja ilmastonmuutokselle.

Eshetu Yirdawin (Helsingin yliopisto) ja Paula Hornen (Pellervon taloudellinen tutkimuskeskus) tutkimuksessa selvitetään yksityisten maatalousinvestointien ja maan käytön muutoksen vaikutuksia paikallisten yhteisöjen kykyyn sopeutua ilmastonmuutokseen Mosambikissa.

Irmeli Mustalahden (Itä-Suomen yliopisto) tutkimuksessa perehdytään ilmastonmuutokseen liittyvään vastuulliseen hallintoon.

Lappeenrannan teknillisen yliopiston Mika Sillanpää tutkimuksessa selvitetään ilmastonmuutoksen vaikutusta veden laatuun Himalajalla.

Janne Soinisen (Helsingin yliopisto) hankkeessa luodaan kehitysmaille uusi työkalu päätöksenteon tueksi kohteena vesiekosysteemit muuttuvassa ilmastossa.

Ari Venäläinen (Ilmatieteen laitos) tutkii äärisääilmiöiden vahinkojen riskinhallintaa ja ilmastonmuutokseen sopeutumista Malawissa ja Sambiassa.

Tutkimushankkeissa tehdään aktiivista yhteistyötä kehitysmaiden tutkijoiden ja tutkimuslaitosten kanssa. Hankkeilta edellytetään muun muassa, että niissä tuotetaan tietoa kehitysmaille ilmastonmuutoksesta, luodaan monitieteistä osaamista ja tutkimusympäristöjä kehitysmaihin ja synnytetään uusia tutkimuksellisia yhteistyöverkostoja Suomen ja kehitysmaiden välille.

Hannu Aaltonen

Luotu 07.01.2013 | Muokattu 09.01.2013