Indonesian suurlähettiläs ja rehtori Väänänen avasivat Bahasa Indonesian kielikurssin

26.09.2017

Turun yliopistolla käynnistettiin tiistaina 26.9. Bahasa Indonesian eli indonesian kielen alkeiskurssi, jonka avajaisiin osallistui rehtori Väänäsen lisäksi myös muun muassa Indonesian Suomen suurlähettiläs Wiwiek Setyawati Firman.

Suurlähettiläs Wiwiek Setyawati Firman kiitti rehtori Väänästä, vararehtori Pyykköä ja kieli- ja viestintäopintojen keskuksen johtajaa Mike Nelsonia siitä, että Turun yliopistossa käynnistettiin tiistaina 26.9. Suomen ensimmäinen Bahasa Indonesian kurssi.

​Turun yliopiston kieli- ja viestintäopintojen keskus tarjoaa syksyllä yliopiston opiskelijoille ja henkilökunnalle ainutlaatuisen mahdollisuuden oppia Bahasa Indonesian kieltä, jota puhuu päivittäin yli 200 miljoonaa ihmistä. Alkeiskurssilla opitaan kielen perusteet ja samalla tutustutaan alueen monimuotoiseen kulttuuriin ja historiaan. Opettajana kurssilla toimii Rosita Rahma, joka on saapunut Indonesiasta asti vetämään kurssia.

Turun yliopiston rehtori Kalervo Väänänen totesi puheenvuorossaan, että alkeiskurssin taustalla on pyrkimys edistää yliopiston kansainvälisyyttä ja koulutusvientiä. Lisäksi rehtori kertoi vierailustaan Indonesiassa ja ihastuksestaan paikalliseen kieleen.

Kieli- ja viestintäopintojen keskuksen johtaja Mike Nelsonin mukaan kurssi tarjoaa henkilökunnalle ja opiskelijoille mahdollisuuden tutustua uuteen ei-eurooppalaiseen kieleen ja oppia Indonesian historiasta ja kulttuurista.

– Turun yliopistolla on myös vaihto-ohjelmia alueen yliopistojen kanssa, joten kurssi palvelee myös mahdollisia vaihtoon lähtijöitä, Nelson kertoo.

Mike Nelson kertoi, että kurssia on suunniteltu jo lähes kaksi vuotta ja toivotti opiskelijoille kiinnostavia opintohetkiä Bahasa Indonesian parissa.

Kieli- ja viestintäopintojen keskus tukee Turun yliopiston koulutusvientiä tarjoamalla kieli- ja viestintäkoulutusta sekä asiantuntijuutta kulttuurienvälisessä kommunikaatiossa monille käynnissä oleville projekteille.

– Bahasa Indonesian kurssin lisäksi olemme tarjonneet esimerkiksi Raumalla kieli- ja viestintäkokonaisuuksia namibialaisille kandivaiheen opiskelijoille. Meillä oli myös tärkeä rooli 25 saudiopettajan kielikoulutuksessa kolmen kuukauden intensiivikurssilla viime kesänä. Saudiopettajien kanssa on luvassa ensi vuonna myös laajempi kielikoulutusprojekti, Nelson kertoo.

Bahasa Indonesian kurssin avajaistilaisuus järjestettiin tiistaina 26.9. klo 12.00 kieli- ja viestintäopintojen keskuksen tiloissa. Tilaisuuteen osallistui Suomessa vierailevan seitsenhenkisen indonesialaisryhmän lisäksi rehtori Kalervo Väänänen, vararehtori Riitta Pyykkö, Mike Nelson sekä Indonesian Suomen suurlähettiläs Wiwiek Setyawati Firman.

Heikki Kettunen

Luotu 26.09.2017 | Muokattu 26.09.2017