Innovaatioleirillä ideoidaan ilmanlaatuun keskittyvän yrityksen maailmanvalloitusta

09.08.2018

Kasvunpajat.fi järjestää Turussa kaksiviikkoisen innovaatioleirin. Torstaina 16. elokuuta alkavalla leirillä opiskelijat ja työttömät korkeakoulutetut pääsevät miettimään, miten Turku Business Regionin BusinessUpista noussut UrbanZee-startup raivaa tiensä maailmalle.

​Kasvunpajat.fi-hankkeessa yhdistetään alueen korkeakoulujen osaaminen eri toimialojen tarpeisiin. Hankkeen tavoitteena on tuoda kasvavien yritysten piilotyö näkyväksi ja toteuttaa niin sanottuja kasvunpajoja valmistumassa olevien opiskelijoiden ja korkeakoulutettujen työttömien kanssa.

– Paras tapa auttaa kasvavia yrityksiä on osoittaa heille käytettävissä olevat parhaat resurssit. Autamme yrityksiä löytämään kasvuongelmiinsa ratkaisuehdotuksia ja sen ensimmäisen askeleen, joka meidän mielestämme olisi onnistuneen kasvupolun alku, sanoo lehtori Antti Tuomisto, hankkeen vastuuhenkilö Turun yliopistossa.

Kaksi viikkoa kestävä innovaatioleiri järjestetään Turussa elokuussa 2018. Leirin aikana osallistujat haastetaan löytämään innovatiivisia keinoja saada UrbanZeen alusta toimimaan vaihtelevissa ympäristöissä ympäri maailman.

– Innovaatioleirillä osallistujat ovat vuorovaikutuksessa yritysten kanssa, ja työstämme yhdessä todellisia ongelmia kompleksisessa reaalimaailmassa. Lähestyimme UrbanZeetä, koska heillä on kunnianhimoa kasvaa maailmalla ja he hyötyisivät korkeakoulujen innovatiivisuudesta, Tuomisto sanoo.

Turkulaisella startupilla kunnianhimoa maailmalle

UrbanZee on nuori startup-yritys, joka on valmistunut Turku Business Regionin BusinessUpista. UrbanZee keskittyy maailmanlaajuiseen ongelmaan, ilman saastumiseen, joka vaikuttaa WHO:n mukaan 92 prosenttiin maailman väestöstä.

– Fokuksemme on keskittyä ilmanlaadun mittaukseen yksityiskohtaisesti isoissa kaupungeissa. Kehitämme tätä varten alustan, joka tukee ja edistää tietoisuutta ilmanlaadusta, pysyvästä muutoksesta ja keinoista, joita jokainen voi tehdä asian suhteen, kertoo UrbanZeen toimitusjohtaja Aschwin van der Woude.

– Jo Kasvupajat-tiimin kanssa käymämme keskustelun aikana ajattelutapamme kehittyi, ja olemme innokkaita näkemään, kuinka heidän innovaatioleirinsä auttaa meitä edistymään, van der Woude lisää.

UrbanZeen alustan tavoitteena on mahdollistaa yhteistyö huolestuneiden kaupunkilaisten, alueen muun väestön, yritysten sekä paikallisen hallinnon kanssa ja muodostaa ”hack the city” -yhteisöjä, jotka löytävät ratkaisuja paikallisiin ilman saastumisen ongelmiin. Joukkorahoitus on yksi käytettävissä olevista työkaluista, jotta pysyviin ratkaisuihin olisi yhteisesti varaa.

Kasvunpajat.fi -hanketta rahoittaa Euroopan Unionin 6Aika ohjelma. 6Aika: Näyttämöt ja Kasvunpajat -hankkeen päätoteuttaja on Tampereen kaupunki. Osatoteuttajina toimivat Tampereen ammattikorkeakoulu, Turun yliopisto, Turun ammattikorkeakoulu, Turku Science Park Oy ja Metropolia Ammattikorkeakoulu. Hanke on alkanut 1.9.2016 ja jatkuu vuoden 2018 loppuun saakka.

HK

Luotu 09.08.2018 | Muokattu 09.08.2018