Intian suurlähettiläs Vani Rao vieraili Turun yliopistolla

01.06.2018

Turun yliopistolla järjestettiin 31.5.–1.6. intialais-suomalaisen diagnostiikkakeskuksen seminaari, jossa keskusteltiin keskuksessa tehdystä tutkimuksesta, toiminnan edelleen kehittämisestä ja yhteistyömahdollisuuksista. Yksi seminaarin arvovaltaisista vieraista oli Intian Suomen suurlähettiläs Vani Rao.

​​Tilaisuuteen osallistuivat gynekologisten syöpien professori Usha Menon University College Londonista (vas.), Intian Suomen suurlähettiläs Vani Rao, Intian translationaalisen terveystiedeteknologian instituutin johtaja, professori Gagandeep Kang, Turun yliopiston rehtori Kalervo Väänänen ja Turun yliopiston biotekniikan professori Kim Pettersson.

Seminaarissa arvioitiin vuonna 2013 perustetun diagnostiikkakeskuksen saavutuksia ja tulevaisuuden suuntaviivoja.

– Keskeisessä asemassa ovat intialais-suomalaiset yhteiset diagnostiikka-aiheiset hankkeet, joissa on tarkoitus edistää Turun yliopiston biotekniikan oppiaineen uusia määritysteknologioita ja alustoja potilasläheisessä testauksessa infektio-, syöpä- sekä sydän- ja verisuonitautien varhaisdiagnostiikassa. Yhteisiin hankkeisiin osallistuvat sekä julkiset organisaatiot että diagnostiikkayritykset niin Suomessa kuin Intiassa, Turun yliopiston biotekniikan professori ja seminaarin järjestäjä Kim Pettersson kertoi.

Yhteistyö intialaisten kumppaneiden kanssa näkyy esimerkiksi Wellcome Trustin ja Intian BIRAC:in yhteisrahoittamassa kolmevuotisessa hankkeessa Rapid, simple and sensitive test modules for multiplex testing of infectious disease in blood banks.

Turun yliopiston biotekniikan oppiaineessa on tutkittu uutena mielenkiintoisena mahdollisuutena helppokäyttöisten veritestialustojen yhdistämistä osaston uuteen nanopartikkeleita ja lektiinejä hyödyntävään määritysteknologiaan. Tämä voisi mahdollistaa yleisten syöpien varhaisdiagnostiikan muun muassa munasarjasyövässä. Näiden hankkeiden ympärillä pyritään myös edistämään intialais-suomalaista tutkijanvaihtoa ja koulutusta.

Osana seminaaria professori Usha Menon piti munasarjasyövän tunnistamista ja seulontaa käsitelleen Frontiers of Science -luennon.

JV
Kuvat: Hanna Oksanen