Ison-Britannian Suomen suurlähettiläs vieraili Turun yliopistolla

26.01.2018

Brittien uusi Suomen suurlähettiläs Tom Dodd vieraili Turun yliopistolla keskiviikkona 24.1. Doddin mukaan brexit on koko kansakuntaa määrittelevä vaihe brittien historiassa ja ero unionista toteutuu suunnitelmien mukaisesti ensi keväänä. Ison-Britannian ja EU:n välisten suhteiden Dodd toivoo pysyvän hyvinä.

​Suurlähettiläs Dodd tapasi ennen luentoaan rehtori Väänäsen.

​Dodd avasi poliittisen historian oppiaineen järjestämällä luennolla taustojaan ja kertoi olevansa tanskalaistaustansa myötä hyvin perillä Pohjoismaiden asioista ja puhuvansa sujuvaa tanskaa. Luennolla kuultiin myös Doddin perusteluja sille, miksi EU:n tulisi tehdä laajamittaista yhteistyötä brittien kanssa tulevaisuudessa häämöttävästä brexitistä huolimatta.

– Meidän intressit ovat yhteistyössä. Olemme osa Eurooppaa ja meitä kohtaavat samat haasteet kuin muuta Eurooppaa, Dodd sanoi.

Eräs yhteisistä haasteista koskee turvallisuutta. Ennen nimitystään Suomen suurlähettilääksi Dodd työskentelikin Ison-Britannian ulkoministeriön terrorismin vastaisen osaston johtajana ja käsitteli luennollaan myös eurooppalaista turvallisuuspolitiikkaa.

– Samat turvallisuuspoliittiset uhkakuvat koskettavat yhtälailla meitä kuin muuta Eurooppaa. Käytämme enemmän rahaa turvallisuuteen kuin muut Euroopan maat ja olemme alueen merkittävin sotilaallinen toimija, joten yhteistyö tällä saralla on varmasti kaikkien etujen mukaista.

Doddin mukaan myös Euroopan talousalueen kannalta on ensiarvoisen tärkeää, että Lontoo pysyy alueen taloudellisena keskuksena.

– Jos emme pääse Euroopan unionin sisämarkkinoille, siitä koituu ikäviä seurauksia myös koko EU:lle. Lontoo on tosiasiallisesti Euroopan taloudellinen pääkaupunki, ja sijoitustoiminta kärsisi, jos Lontoon talouskeskus irtautuisi täysin Euroopasta. Tämä pätee myös Suomeen ja esimerkiksi suomalaiseen metsäteollisuuteen, Dodd varoitteli luennolla.

Lyhyeksi jääneen luennon päätteeksi käytiin myös vilkasta keskustelua brexitin vaikutuksista yliopistomaailmaan. Yleisöstä esitettiin kysymys, miten brexit vaikuttaa Ison-Britannian alueella opiskeleviin tai tutkimustyötä tekeviin ulkomaalaisiin. Dodd vakuutti, että akateeminen liikkuvuus taataan maassa myös jatkossa.

– Lisäksi kaikille niille henkilöille, jotka ovat tulleet opiskelemaan tai tekemään tutkimusta maahamme ennen brexitin voimaantuloa, taataan luvatut etuisuudet myös eron astuessa voimaan.

Heikki Kettunen

Luotu 26.01.2018 | Muokattu 26.01.2018