Itämeren alueen ministereitä Turussa Pan-Eurooppa Instituutin juhlaseminaarissa 25.10.

07.12.2012

​Turun yliopiston kauppakorkeakoulun Pan-Eurooppa Instituutti järjestää 25-vuotisjuhlansa kunniaksi korkeatasoisen The Baltic Sea Region 2025 -seminaarin, jonka keskeisiä teemoja ovat energia, liikenne, talous, turvallisuus ja ympäristö. Seminaarin pääpuhujina vierailevat Suomen ulkoasiainministeri Erkki Tuomioja, Liettuan energiaministeri Arvydas Sekmokas, Latvian puolustusministeri Artis Pabriks sekä Viron opetus- ja tutkimusministeri Jaak Aaviksoo.

Euroopan talouteen ja erityisesti Itämeren alueen kehitykseen erikoistunut Pan-Eurooppa Instituutti järjestää 25-vuotisjuhlansa kunniaksi torstaina 25.10.2012 kello 13.00 - 17.30 seminaarin The Baltic Sea Region 2025. Seminaari järjestetään kauppakorkeakoululla Osuuskauppa-salissa (Rehtorinpellonkatu 3, 20500 Turku).

Median edustajat ovat lämpimästi tervetulleita seminaariin. Seminaarin ohjelmassa on järjestetty aikaa kysymyksille ja keskustelulle puhujavieraiden kanssa.

Tilaisuuden avaavat Turun kaupunginjohtaja Aleksi Randell ja Pan-Eurooppa Instituutin johtaja, professori Kari Liuhto. Seminaarin puhujina kuullaan ministereitä ja asiantuntijoita Latviasta, Liettuasta, Ruotsista, Saksasta, Suomesta, Venäjältä ja Virosta. Suomen ulkoasiainministeri Erkki Tuomioja, Liettuan energiaministeri Arvydas Sekmokas, Latvian puolustusministeri Artis Pabriks sekä Viron opetus- ja tutkimusministeri Jaak Aaviksoo puhuvat seminaarin ensimmäisessä osiossa, jonka aiheita ovat Itämeren alueen tulevaisuus yleisesti, energia-asiat, turvallisuus sekä kilpailukyky ja koulutus.

Seminaarin toinen osio pureutuu Itämeren alueen tulevaisuuteen yksityiskohtaisemmin. Professori Sergey Sutyrin (Pietarin valtionyliopisto, Venäjä) esitelmöi Venäjän WTO-jäsenyyden vaikutuksista, tutkija Tomas Malmlöf (Ruotsin puolustustutkimuslaitos FOI) energiaturvallisuudesta, professori Karl-Heinz Breitzmann (Rostockin yliopisto, Saksa) kiristyvän ympäristölainsäädännön vaikutuksista merikuljetuksiin ja yksikön päällikkö Wolf Born (Mecklenburg-Etu-Pommerin kanslia, Saksa) matkailun tulevaisuudennäkymistä Itämeren alueella. Tilaisuuden päätteeksi Turun kaupunki järjestää seminaarin osallistujille iltavastaanoton kaupungintalolla.

Luotu 07.12.2012 | Muokattu 28.10.2020