Itämeren alueen satamien turvallisuuteen panostetaan rajat ylittävällä yhteistyöllä

26.11.2015

Itämeren alueen toimijoiden kykyä varautua onnettomuuksiin halutaan parantaa yhdenmukaistamalla Itämeren alueen pelastuslaitosten ja satamien turvallisuuskäytäntöjä. Turun yliopiston johtama yhteistyöhanke sai EU:n Itämeriohjelmalta rahoituksen vuosille 2016–2019.

​Onnettomuuksien ennaltaehkäisyyn ja hallintaan keskittyvä hanke (HAZARD) tarkastelee kuljetusten turvallisuuskysymyksiä Itämeren alueen satamissa.

– Tavoitteenamme on yhdenmukaistaa turvallisuuskäytäntöjä sekä helpottaa alati muuttuvien ja tarkentuvien turvallisuussäännösten ja -vaatimusten kanssa toimimista. Näihin tavoitteisiin pyritään esimerkiksi satamatoimijoiden ja pelastusviranomaisten yhteisharjoitusten kautta, sanoo projektipäällikkö Jarmo Malmsten, Turun yliopistosta.

Projektissa parannetaan Itämeren alueen toimijoiden tietoisuutta toistensa käytännöistä ja lisätään yhteydenpitoa alueen toimijoiden kesken. Tavoitteena on myös edistää riskienhallintamenetelmien hyödyntämistä ja nopeuttaa uusien teknologioiden käyttöönottoa.

Hankkeen yksi keskeinen tavoite on kommunikaation ja viestinnän kohentaminen. Viranomaistahojen ja satamatoimijoiden keskinäisen kommunikaation parantamisen lisäksi kehitettävää on viestinnässä suurelle yleisölle.

– Tehokas ja sujuva kommunikaatio on välttämätöntä niin onnettomuustilanteisiin varautumisessa kuin onnettomuustilanteiden aikanakin. Tästä syystä viestintärutiinien arviointi ja kohentaminen on jatkuva prosessi, kertoo Malmsten.

Projektin vetovastuussa on Turun yliopiston kauppakorkeakoulu. Avainkumppaneita hankkeessa ovat TEN T -verkoston satamat ja niiden logistiikkaoperaattorit sekä kansalliset ja alueelliset pelastuslaitokset. Projektin viisi akateemista partneria tuottavat tietoa vallitsevasta tilanteesta, toimintatavoista sekä riskienhallinnan menetelmistä.

– Projektissa on mukana 17 yhteistyökumppania kuudesta Itämeren alueen maasta. Keskeisistä toimijoista koostuva ja kansainvälisesti aktiivinen konsortio muodostaa vankan perustan projektille, Malmsten sanoo.

JV

Luotu 26.11.2015 | Muokattu 26.11.2015