Itämeri-foorumi 2016: Itämeren tulevaisuus on yhteinen asia

20.05.2016

Yhdeksännen Itämeri-foorumin pääpuheenvuoron piti presidentti Tarja Halonen. Foorumin teemana on meripolitiikka ja Itämeren alueen meriklusteri.

​Presidentti Tarja Halonen piti Itämeri-foorumin pääpuheenvuoron. Halonen johtaa Centrum Balticumin korkean tason valtuuskuntaa, joka lähtee yli 30 arvostetun Itämeren alueen vaikuttajan voimin hakemaan vauhtia Itämeren alueen monialaiselle tulevaisuuden kehitykselle. Valtuuskunta kokoontuu ensimmäistä kertaa Itämeri-foorumin yhteydessä.

​Centrum Balticumin Itämeri-foorumi järjestettiin Turun kauppakorkeakoululla 20.5.2016. Foorumin teemana oli meripolitiikka ja Itämeren alueen meriklusteri. Teema oli sovitettu aiemmin viikolla Turussa järjestettyyn European Maritime Day -konferenssiin, joka kokosi Turkuun yli tuhat osallistujaa.

Itämeri-foorumin avaustilaisuudessa Centrum Balticumin johtaja, professori Kari Liuhto, Turun kaupunginjohtaja Aleksi Randell, Turun yliopiston rehtori Kalervo Väänänen ja Puolan Suomen suurlähettiläs Przemyslaw Grudzinski korostivat yhteistyön merkitystä Itämeren alueen tulevaisuuden tekemisessä. Turvallisuuden, ympäristön tilan ja merialan eli niin sanotun sinisen talouden kestävään kasvuun tarvitaan valtioiden, yksityisen puolen ja kansalaisjärjestöjen ‒ sekä yksilöiden ‒ panosta.

Foorumin pääpuheenvuoron pitänyt presidentti Tarja Halonen korosti samaa asiaa ja painotti, että on aika herätä toimimaan. Kestävän kehityksen parissa pitkään sekä Suomessa että kansainvälisissä tehtävissä työskennellyt Halonen muistutti puheenvuorossaan, että vaikka yhteistyöllä on jo pitkä historia ja positiivista kehitystä saavutettu, tulee Itämeren alueen toimijoiden yhdistää voimansa meren suojelemiseksi ja yhteistyön edelleen vahvistamiseksi. Halonen totesi, että esimerkiksi haavoittuvan ekosysteemin tutkimisessa on vielä paljon tekemistä. Halonen muistutti myös alueen mahdollisuuksista olla edelläkävijä puhtaan ja turvallisen merenkulun kehittämisessä.

Itämeri-foorumin kanssa samalla viikolla järjestettiin Turussa European Maritime Day 2016 sekä NaviGate 2016 -messut. Turun yliopisto oli mukana kaikissa kolmessa tapahtumassa mereen ja merenkulkuun liittyvällä monitieteisellä tutkimuksella. Turun yliopiston mereen ja merenkulkuun liittyvä tutkimus ratkoo tämän päivän ja tulevaisuuden haasteita erityisesti meri- ja rannikkoympäristön muuttuvan tilan, meriteollisuuden ja teknologian kehittämisen sekä merellisen kulttuurin ja historian näkökulmista.

Meri ja merenkulku on yksi Turun yliopiston tutkimuksen temaattisista kokonaisuuksista. Tutustu teeman tutkimukseen osoitteessa www.utu.fi/sea-and-maritime-studies.

TS
Kuva: Hanna Oksanen