​Itsen brändääminen yleistyy epävakaassa työelämässä

22.08.2013

Turun yliopiston työtieteiden keskuksen TCLS:n järjestämässä monitieteisessä WORK 2013 -konferenssissa tarkastellaan 21.‒23.8. työelämän murroksia ja ihmisten sopeutumista muutoksiin. Professori Steve Vallas puhui konferenssin aluksi yleistyvästä itsen brändäämisestä työmarkkinoilla.

​Anne Kovalainen ja Steve Vallas

Professori Steve Vallas (Northeastern University, Yhdysvallat) piti kolmipäiväisen konferenssin ensimmäisen keynote-puheenvuoron keskiviikkona 21.8. Vallas tarkasteli esityksessään itsen brändäämistä työmarkkinoilla ‒ ilmiötä, jonka sosiologit ovat hänen mukaansa jättäneet vähälle huomiolle.

Vallaksen mukaan itsen brändääminen jatkaa yleistymistään. Erityisesti nuoret työnhakijat ovat alttiita ajattelemaan, että itsen brändäys, oman erityisyyden ja ainutlaatuisuuden korostaminen, on luonnollinen osa työmarkkinoille siirtymistä.

Itsen brändääminen ja yritteliäisyyden korostuminen liittyvät epävakaaseen työelämään: työntekijöiden vähentämiset ja ulkoistamiset aiheuttavat pelkoa ja huolta. Myös sosiaalisen median statusmarkkinat ovat omiaan lisäämään itsen brändäämistä.

Vallaksen mukaan itsen brändääminen on ilmiönä ja puheenaiheena levinnyt Yhdysvalloista Eurooppaan. Kanavia on monia ammatillisesta neuvonnasta ja valtionhallinnon palveluista yliopistokursseihin. Ilmiön taustalla vaikuttaa myös työn, identiteetin ja liikkeenjohdon aiheiden käsittely talousmedioissa ja kirjallisuudessa.

‒ Yritteliäisyydestä ja itsen brändäämisestä puhutaan usein käyttäen tiettyjä, muun muassa kapinallisuuteen, kilpaurheiluun, sodankäyntiin tai matkan tekemiseen liittyviä metaforia. Kirjoittajat käyttävät kerronnassa usein henkilökohtaisia kriisejään ja niistä selviytymistä, Vallas kertoi.

Turun työtieteiden keskuksen järjestämä WORK 2013 on ensimmäinen monitieteinen, kansainvälinen työntutkimuksen konferenssi Suomessa, joka kokoaa yhteen tutkijoita sosiologiasta kauppatieteisiin ja terveyden tutkimuksesta työoikeuteen. Tavoitteena on tutustua uusimpiin tutkimustuloksiin työn ja työelämän murrokseen liittyen. Konferenssiin osallistuu yli 200 tutkijaa eri puolilta maailmaa.

Konferenssin puheenjohtajana toimii akatemiaprofessori Anne Kovalainen.
Konferenssi alkoi keskiviikkona 21.8. ja se päättyy perjantaina 23.8.

Taru Suhonen

Luotu 22.08.2013 | Muokattu 06.07.2021