Jalkapallon ja median suhde esillä Lähikuva-lehden teemanumerossa – lue lehteä verkossa

18.01.2024

Audiovisuaaliseen mediaan keskittyvän Lähikuva-lehden teemanumero tarkastelee tapoja, joilla jalkapallo ja media ovat kietoutuneet yhteen.

Jalkapallo on paitsi maailman seuratuin urheilulaji myös akateemisen tutkimuksen ja tietokirjallisuuden suosikkikohde. Tieteellisen aikakauslehti Lähikuvan uusi teemanumero ”Jalkapallo ja media” paneutuu lajiin median ja mediateknologian näkökulmasta.

– Jalkapallon ja muiden urheilutapahtumien kuvaaminen on ylipäätään vaikuttanut suuresti siihen, millaiseksi television estetiikka ja kuvaamistavat muotoutuivat. Monikameratekniikkaa, josta tuli television yleistyessä normaali tapa kuvata kaikenlaisia suoria lähetyksiä uutisista musiikkiohjelmiin, kokeiltiin jo ainakin Berliinin olympialaisissa vuonna 1936, kirjoittavat numeron toimittaneet mediatutkimuksen yliopistonlehtorit Kimmo Laine ja Tommi Römpötti lehden pääkirjoituksessa.

Varsinaisen televisioinnin lisäksi audiovisuaalinen teknologia on tullut yhä enemmän osaksi pelitapahtumia ja kokemusta stadioneilla. Jättiscreenit antavat katsomossa oleville eräänlaisen hybridikokemuksen. Huippunopeisiin kameroihin perustuva maaliviivateknologia löi läpi kymmenkunta vuotta sitten, ja jonkinlaisen hyväksynnän lienee saanut myös VAR eli videoavusteinen tuomarointi.

Lehden artikkeleissa tarkastellaan teknologian tuomia muutoksia tuomarointiin, fanien suhtautumista joukkueissa ja otteluissa tapahtuneisiin muutoksiin, jalkapallojournalismin konventioita, sosiaalisen median käyttöä sekä fanien ottelutapahtumissa ja niiden ympärillä laulamia lauluja.

Yhdessä artikkelissa Turun ihmistieteiden tutkijakollegiumin johtaja Martin Cloonan pohtii, voiko jalkapallosta fanina kirjoittaa puolueettomasti ja kriitti­sesti. Liverpoolin kannattajuus on osa hänen identiteettiään, joten joukkueesta ja sen kannattajista kirjoittaminen on kuin kirjoittaisi rakkaista läheisistään. Hänen artikkelinsa onkin yritys ymmärtää omaa faniuttaan.

Lähikuva on vertaisarvioitu elokuvan ja mediakulttuurin tutkimukseen keskittynyt open access -aikakauslehti, jota julkaisee Lähikuva-yhdistys. Julkaisufoorumin (JUFO) asiantuntijapaneelit nostivat Lähikuvan vuoden 2023 alussa tasoluokkaan 2. Lehti on vapaasti luettavissa verkossa.

Luotu 18.01.2024 | Muokattu 18.01.2024