Jane ja Aatos Erkon säätiöltä 2 miljoonaa rahoituksina Turun yliopiston lääketieteelliselle tutkimukselle

11.10.2023

Jane ja Aatos Erkon säätiö myönsi Turun yliopistoon merkittäviä rahoituksia koronavirukseen, syöpään ja valtimotautiin liittyviin tutkimuksiin.

Suurimman rahoituksen Turun yliopistossa sai professori Ilkka Julkunen, jolle myönnettiin 760 000 euron rahoitus kolmelle vuodelle. Julkusen tutkimus keskittyy immuunisuojaan koronavirusinfektiossa.

Jane ja Aatos Erkon säätiö myöntää avustuksia korkeatasoiselle tutkimukselle, taiteelle ja kulttuurille. Säätiö myönsi avustuksia syyskuun kierroksella kaikkiaan 7,2 miljoonalla eurolla. Suurin osa rahoituksista, yli 5,8 miljoonaa euroa, myönnettiin lääketieteen aloille.

Säätiö myönsi ennätysmäärän avustuksia, 1,3 miljoonaa euroa, Proof of Concept -hankkeille. PoC-hankkeissa on oltava lupaava idea, mutta vähän aiempia tuloksia. Tavoitteena on kerätä kahden vuoden rahoituskauden aikana riittävästi ratkaisevia tuloksia laajemman hankkeen pohjaksi. Jos tulokset ovat lupaavia, säätiö voi myöntää hankkeille jatkorahoituksen. Turun yliopistossa dosentti, akatemiatutkija Emilia Peuhu sai 282 000 euron PoC-rahoituksen rintasyövän molekulaarisiin piirteisiin ja diagnostisiin biomarkkereihin keskittyvään tutkimukseen.

Turun yliopistossa rahoituksen saivat:

• Professori Ilkka Julkunen, InFlames-lippulaiva, biolääketieteen laitos: Immuunisuoja koronavirusinfektioissa, 760 000 e, 3 vuotta
  • Apulaisprofessori Rogerio Figueiredo, InFlames-lippulaiva, biolääketieteen laitos: Targeting antigen presentation in metastatic melanoma – mechanisms, prognostication, and therapeutic opportunities, 637 000 e, 4 vuotta
  • Apulaisprofessori Alexander Mildner, InFlames-lippulaiva, biolääketieteen laitos: Makrofagien lipidikatabolian modulaatio ateroskleroosin aikana, 400 000 e, 4 vuotta
  • Dosentti Emilia Peuhu, biolääketieteen laitos: Rinnan karsinooma in situn molekulaariset piirteet ja diagnostiset biomarkkerit, PoC-rahoitus 282 000 e, 2 vuotta

Luotu 11.10.2023 | Muokattu 11.10.2023