Jarna Hannukaiselle 100 000 euron apuraha Diabetestutkimussäätiöltä

29.04.2019

Turun PET-keskuksen erikoistutkija ja Turun yliopiston kliinisen laitoksen dosentti Jarna Hannukainen sai Diabetestutkimussäätiöltä kaksivuotisen sadan tuhannen euron apurahan. Lisäksi säätiö myönsi yksivuotisia hankeapurahoja neljälle Turun yliopiston tutkijalle.

Jarna Hannukainen selvittää tutkimuksessaan aivojen, perifeeristen kudosten ja suoliston mikrobiston välistä vuorovaikutusta koko kehon sokeriaineenvaihdunnan säätelyssä. Lisäksi hänen tavoitteenaan on kehittää menetelmä niiden henkilöiden tunnistamiseksi, joille säännöllisestä fyysisestä liikuntaharjoittelusta olisi erityistä hyötyä insuliiniresistenssin ja tyypin 2 diabeteksen ennaltaehkäisyssä.

Hannukaisen saama 100 000 euron apuraha on suurin Diabetessäätiön myöntämistä vuoden 2019 apurahoista. Yhteensä Diabetestutkimussäätiö myönsi 24 apurahaa: kolme kaksivuotista apurahaa merkittäviin tutkimushankkeisiin, 12 yksivuotista hankeapurahaa ja 9 henkilökohtaista- tai työskentelyapurahaa. Apurahojen yhteenlaskettu summa on 550 00 euroa.

Yksivuotiset hankeapurahat myönnettiin seuraaville Turun yliopiston tutkijoille ja hankkeille:

• Dadson Prince, FT, Turun yliopisto, PET-keskus, 13 000 e (New Concepts for Identifying Novel Biomarkers for Adult Type 2 Diabetes Based on a Combined PET Imaging and Multi-OMICS Profiling Techniques)
  • Heiskanen Marja, FT, LitM, Turun yliopisto, PET-keskus, 12 500 e (Sokeritasapainon systeeminen mallinnus: insuliiniresistenssin ja liikunnan vaikutukset)
  • Honkala Sanna, FT, LiTM, Turun yliopisto, PET-keskus, 12 500 e (Muuttuneen aivojen sokeriaineenvaihdunnan mekanismit insuliiniresistenssissä: liikuntaharjoittelun vasteet)
  • Rasool Omid, FT, dosentti, Turun yliopisto, 23 000 e (Identification of differentially methylated DNA in longitudinal samples from children at risk to develop Type 1 Diabetes)

Jarna Hannukainen tutkii aivojen, perifeeristen kudosten ja suoliston mikrobiston välistä vuorovaikutusta kehon sokeriaineenvaihdunnan säätelyssä.

Luotu 29.04.2019 | Muokattu 29.04.2019