Jättipotti Erasmus+-rahaa biolääketieteen koulutuksen kehittämiseen

21.08.2017

Pohjoismainen biolääketieteen yhteistyöverkosto NordBioMedNet on saanut yli 350 000 euron suuruisen Strategiset kumppanuudet -rahoituksen EU:n Erasmus+-ohjelmasta. Rahoituksen avulla rakennetaan kaikille avoin biolääketieteen verkko-oppimisalusta Open Educational Resource – OER.

​NordBioMedNet-verkoston kokous järjestettiin Turussa 21.–22.8. Kokouksen tärkeimpänä aiheena keskusteltiin käynnistyvästä Erasmus+-hankkeesta. Myös rehtori Kalervo Väänänen (edessä keskellä) ja lääketieteellisen tiedekunnan dekaani Pentti Huovinen (takana vasemmalla) onnittelivat verkostoa rahoituksesta.

​Verkko-oppimisalusta tarjoaa aluksi biolääketieteen etiikkaa, digitaalista patologiaa, laskennallista biolääketiedettä (computational biomedicine) ja koneoppimista, johon kuuluu muun muassa bioinformatiikkaa ja kuvankäsittelyä.

– Verkko-oppimismoduulit on tarkoitus rakentaa niin, että niitä voidaan käyttää täydentävinä osina biolääketieteen alan koulutusohjelmissa, tai niistä voidaan rakentaa itsenäisiä kurssikokonaisuuksia, jotka suoritetaan kokonaan verkossa, kertoo verkoston koordinaattori, yliopisto-opettaja Eeva Rainio.

Lisäksi rahoituksella järjestetään intensiivikursseja laskennallisesta biolääketieteestä sekä suunnitellaan ja toteutetaan oppimisanalytiikkaselvityksiä verkko-oppimisesta ja sen erityispiirteistä.

Biolääketieteen koulutusta räätälöidään vastaamaan moderneihin haasteisiin

Professori Markku Koulu, jonka johtama Drug Discovery and Development -maisteriohjelma on mukana NordBioMedNet-verkostossa, ja biolääketieteen laitoksen johtaja, professori Sari Mäkelä taustoittavat hakemuksen lähtökohtia:

– Pyrkimyksenä on vastata biolääketieteen koulutuksen moderneihin haasteisiin. Uudet tutkimusmenetelmät, kuten genomien sekvensointi, erilaiset tehokkaat seulontamenetelmät ja superresoluutiomikroskoopit tuottavat joka päivä valtavat määrät dataa tutkijoiden käyttöön. Jokaisella biomedisiinarilla pitää nykyään olla hallussa perusasiat bioinformatiikasta, tietojenkäsittelystä ja suurten aineistojen analyysimahdollisuuksista ja -menetelmistä. Lisäksi tietotulva tuo mukanaan kokonaan uusia eettisiä kysymyksiä liittyen yksilönsuojaan ja geenitiedon omistusoikeuksiin.

Verkostossa on huomattu, että biolääketieteen opetus ei tahdo pysyä tieteen nopeiden muutosten ja uusien osaamisvaatimusten mukana. Tähän ongelmaan OER tarjoaa ratkaisun, joka hyödyttää samanaikaisesti kaikkia partneriyliopistoja, ja jokaisen yliopiston oma erityisosaaminen saadaan parhaiten käyttöön. Esimerkiksi Turun yliopisto tuottaa kurssimateriaalia webmikroskopiasta, kuva-analyysistä ja biolääketieteen etiikasta.

Biolääketieteen tutkimuksessa viime vuosina tapahtuneet koulutusta haastavat muutokset ovat toisaalta mahdollistaneet myös sen, että oppimista voidaan siirtää verkkoon. Ennen iso osa kursseista vaati läsnäoloa opetuslaboratoriossa ja vaikkapa intensiivistä mikroskopointia. Datan käsittely, kuva-analyysi ja niihin liittyvä koulutus voivat hyvin tapahtua verkossa, koska siihen ei tarvita erityistä laboratoriolaitteistoa.

Opiskelijat tiiviisti mukana hankkeen toteutuksessa

Turun yliopisto on koordinoinut pohjoismaista verkostoa ja sen Nordplus-rahoituksia vuodesta 2014, mutta nyt vetovastuu siirtyy Bergeniin.

– Päätimme hakea Erasmus+-rahoitusta Norjasta, koska siellä strategiset kumppanuudet -hankkeisiin on varattu enemmän rahaa kuin Suomessa, ja tämä osoittautui viisaaksi päätökseksi, toteaa Rainio.

Rahoituspäätöksen mukana tullut kirjallinen arvio oli erittäin imarteleva, sillä hakemus sai lähes täydet pisteet melkein kaikista osioista. Hanketta pidettiin innovatiivisena ja sen hyödyt koulutuksen kehittämisessä ovat ilmeisiä.

Arvioijat huomioivat erityisesti sen, että opiskelijat saavat olla mukana hankkeen toteuttamisessa ja esimerkiksi järjestävät omissa kaupungeissaan tilaisuuksia, joissa biolääketiedettä tehdään tunnetuksi suurelle yleisölle.

Lisäansioksi katsottiin myös se, että tuotettavien kurssien kohdeyleisö ei rajoitu vain partneriyliopistoihin, sillä materiaalista pääsevät tulevaisuudessa hyötymään kaikki muutkin laskennallisesta biolääketieteestä kiinnostuneet tai sitä työssään tarvitsevat opiskelijat ja tutkijat.

NordBioMedNet muodostaa biolääketieteen alan yhteistyöverkoston Bergenin, Etelä-Tanskan, Itä-Suomen ja Turun yliopistojen sekä Karolinska Institutetin välillä. Verkoston tavoitteena on kehittää partneriyliopistojen biolääketieteen koulutusohjelmista vielä nykyistäkin vahvempia ja kilpailukykyisempiä hyödyntämällä koulutuksessa yhteisesti kunkin yliopiston keskeisintä osaamista.

OER:n rakentamisen lisäksi verkosto tukee liikkuvuutta ja järjestää intensiivikursseja. Turun yliopisto koordinoi NordBioMedNet-verkoston Nordplus-rahoituksia. Turun yliopiston Master's Degree Programme in Drug Discovery and Development on osa NordBioMedNet-verkostoa.

Teksti: Eeva Rainio
Kuva: Maritta Löytömäki