Jenni Alisaari palkittiin suomen kielen opetuksesta

09.10.2013

Vuoden 2013 suomi toisena kielenä -opettajaksi on valittu Jenni Alisaari, joka työskentelee tätä nykyä Turun yliopiston opettajankoulutuslaitoksella. Vuosittaisen palkinnon myöntävät Suomi toisena kielenä -opettajien yhdistys ja Opetushallitus.

Jenni Alisaari

​Valintakriteereitä olivat opettajan innostuneisuus ja innostavuus, opettajan ansiot alan pedagogisessa kehittämisessä sekä opettajan halukkuus jakaa osaamistaan ja kokemuksiaan muille opettajille.

– S2-opetus ja sen kehittäminen ovat minulle tärkeitä, ja siksi valinta tuntui erityisen upealta, iloitsee Jenni Alisaari työnsä saamasta tunnustuksesta.

Alisaari työskenteli perusopetuksen puolella vuodesta 2007 viime kevääseen asti. Peruskouluissa karttunutta kokemusta hän hyödyntää myös nykyisessä työssään yliopisto-opettajana opettajankoulutuslaitoksen Turun yksikössä.

Henkilökohtaista opetusta

– Opettajan tulisi tuntea oppilaansa hyvin, kiteyttää Jenni Alisaari hyvän suomi toisena kielenä -opettajan tunnusmerkit.

– Mielestäni S2-opetuksessa tärkeintä on arvioida, minkälaista kielen opetusta oppilaat kulloisessakin kielenkehityksen vaiheessa tarvitsevat, ja suunnitella opetus sen mukaisesti.

Alisaaren mukaan opetuksen tavoitteena on antaa maahanmuuttajille sellaiset kielelliset valmiudet, että heillä on mahdollisuus jatko-opintoihin ja täysipainoiseen osallistumiseen suomalaisessa yhteiskunnassa.

– Siksi oppilaille pitää ehdottomasti opettaa myös luetunymmärtämisen strategioita ja heidän oppimisvalmiuksiaan on tuettava monipuolisesti.

Teksti ja kuva: Katja Kontu

Luotu 09.10.2013 | Muokattu 10.10.2013