Joustavien kaupunkien ympäristöhistoriaa: Barcelona, Leningrad ja Hiroshima toisessa maailmansodassa -minisymposium 30.9.2019

23.09.2019

Aika: ma 30.9. klo 12.30–14.30
Paikka: Natura (2. krs), ekologian seminaarihuone

Kaupungit ovat olleet toisen maailmansodan ympäristöhistorian polttopisteessä niin kuvaannollisesti kuin tosiasiallisestikin. Kaupungit joutuivat hävityksen kohteeksi ympäri maailman, kun taisteluissa ja pommituksissa pyrittiin tuhoamaan vihollisen vastarintapesäkkeitä, liikenteen solmukohtia, sähköverkkoja ja teollisuuslaitoksia.

Kaupunkiympäristöt muuttuivat myös kun kaupunkien ja maaseudun asukkaat ja luonnonvarat mobilisoitiin totaalisen sodan käyttövoimaksi.  Sodassa sekä kaupunkilaiset kuin kaupunkien ei-inhimilliset asukkaat osoittivat kuitenkin huomattavaa sitkeyttä.

Joustavien kaupunkien ympäristöhistoriaa valottavassa minisymposiumissa tarkastellaan niin suomalaisten kuin ulkomaalaisten kaupunkien luonnon ja kulttuurin sopeutumiskykyä toisen maailmansodan olosuhteissa.

Symposiumin esitykset perustuvat Palgrave Macmillanin julkaisemaan uuteen teokseen, The Resilient City in World War Two: Urban Environmental Histories, jonka Simo Laakkonen, J. R. McNeill, Richard P. Tucker ja Timo Vuorisalo ovat toimittaneet.

Ohjelma

Shock Cities, Model Cities, and Resilient Cities: Urban Environmental Histories of WWII  |  Simo Laakkonen (Turun yliopisto, Kulttuurituotannon ja maisemantutkimuksen koulutusohjelma, Pori)

Urban Water Supply in Barcelona and Madrid during the Spanish Civil War  |  Santiago Gorostiza (Barcelonan autonominen yliopisto)

Where Have All the Pigeons Gone? Urban Wildlife during World War II  |  Timo Vuorisalo (Turun yliopisto)

Apocalyptic Urban Future: Atomic Cities and Cinema  |  Kimmo Ahonen (Tampereen yliopisto)

Keskustelua (pj. Timo Vuorisalo)

Symposium on avoin kaikille sen teemoista kiinnostuneille. Tervetuloa!

Lisätietoa

Simo Laakkonen, yliopistonlehtori, maisemantutkimus (simo.laakkonen@utu.fi, 045 137 7259)

Timo Vuorisalo, lehtori, ekologia ja evoluutiobiologia (timo.vuorisalo@utu.fi, 050 466 7152)

Luotu 23.09.2019 | Muokattu 23.09.2019