Jyrki Luukkasen tutkimushankkeelle myönnetty rahoitus kehitystutkimuksen akatemiaohjelmassa

25.10.2018

​Suomen Akatemia ja ulkoministeriö ovat myöntäneet rahoituksen viidelle uudelle tutkimushankkeelle kehitystutkimuksen akatemiaohjelmassa. Yksi rahoituksen saaneista on Turun yliopiston tulevaisuuden tutkimuskeskuksen tutkija Jyrki Luukkanen, jonka konsortio on kehittänyt uusia työkaluja ja menetelmiä Kuuban energiamurrokseen.

Projekti keskittyy vaihtelevien uusiutuvien energialähteiden, kuten tuulen ja aurinkoenergian integroimiseen Kuuban sähköjärjestelmään ja siihen liittyviin ongelmiin ja hyötyihin.

Tavoitteeksi on otettu kehitettävän uusiutuvan energian skenaarioita, jotka ottavat huomioon globaalin kehityksen kontekstin sekä kehitykseen liittyvät poliittiset, taloudelliset, sosiaaliset, teknologiset, ympäristölliset ja kulttuuriset ulottuvuudet. (PESTEC)

Projekti tarkastelee noiden seikkojen vuorovaikutuksia Kuubassa tapahtuvien muutosten kontekstissa. Osallistuvien yliopistojen ja tutkimuslaitosten tutkimuskapasiteetin kehittäminen on myös hankkeen yksi tavoitteista.

Jyrki Luukkaselle myönnettiin noin 640 000 euron suuruinen rahoitus hankkeeseen. Hankkeen toteuttajana on Turun yliopisto ja Tampereen teknillinen yliopisto. Konsortiossa Jyrki Luukkasen partnerina toimii professori Matti Vilkko. Yhteensä ohjelman uusia hankkeita rahoitetaan 3,5 miljoonalla eurolla. Kehitystutkimuksen akatemiaohjelmassa rahoitetaan monitieteistä ja ongelmalähtöistä tutkimusta, joka kuvaa ja tulkitsee kehityksen ulottuvuuksia, auttaa ymmärtämään kehityksen esteitä ja etsii keinoja näiden esteiden poistamiseksi.

Teksti: Krista Kalaja

Luotu 25.10.2018 | Muokattu 25.10.2018