Kaisa Matomäelle Suomalaisen Tiedeakatemian Väisälän palkinto

14.12.2016

Turun yliopiston matematiikan laitoksella työskentelevä akatemiatutkija Kaisa Matomäki sai Väisälän palkinnon, joka myönnetään aktiivivaiheessa olevalle, jo ansioituneelle tutkijalle. Lisäksi Suomalainen Tiedeakatemia myönsi 137 000 euroa apurahoja Turun yliopiston matemaattis-luonnontieteellisten alojen tutkijoille.

​Kaisa Matomäkeä pidetään yhtenä tämän hetken parhaimmista nuorista lukuteoreetikoista maailmassa. Lukuteoriassa tutkitaan kokonaislukujen ominaisuuksia – niistä voidaan muodostaa kysymyksiä, jotka maallikkokin ymmärtää, mutta jotka ovat pitkään odottaneet ratkaisemista.

Matomäki on erikoistunut alkulukujen tutkimukseen. Hän on tehnyt laajasti ja rohkeasti yhteistyötä periaatteenaan, että myös matematiikan tutkimuksessa kokonaisuus voi olla osien summaa suurempi.

– Tieteen tekemisessä nautinnollista on uusien ideoiden saaminen. Se saa aina innostumaan. Turhauttavaa sen sijaan on, kun tuntee olevansa jumissa, Matomäki sanoo.

Suomalainen Tiedeakatemia myönsi apurahoja kymmenelle Turun yliopiston tutkijalle

Suomalainen Tiedeakatemia on myöntänyt Väisälän rahastosta yli 1,4 miljoonaa euroa apurahoja matemaattis-luonnontieteellisten alojen tutkijoille. Turun yliopistoon apurahoja myönnettiin yhteensä 137 000 euroa kymmenelle tutkijalle.

Kokovuotisen 25 000 euron apurahan tohtoriopintoihin saivat Johan Kopra, Anna Chashkina, Jussi Harmanen, Hariharan Dandapani ja Heta Mattila. Lisäksi Turun yliopiston tutkijoille myönnettiin pienempiä 2000–6000 euron apurahoja.

>> Väisälän rahaston apurahat 2016 vuodelle 2017

>> Väisälän palkinnot 2016 kolmelle ansioituneelle tutkijalle