Kansainvälinen liiketoiminta mukana Tiedetestaajissa

21.04.2021

Miltä tuntuu, kun naurattaa? Missä se tuntuu? Miksi se tuntuu tältä?

Muun muassa näitä kysymyksiä pohditaan varsinaissuomalaisten kuudesluokkalaisten kanssa Tunnetyöpajassa, jonka vetäjänä toimi kansainvälisen liiketoiminnan tutkijatohtori Riikka Harikkala-Laihinen. Työpaja on osa Varsinais-Suomen Tiedetestaajia, Turun yliopiston biodiversiteettiyksikön koordinoimaa pilottihanketta. Maakunnan kuudesluokkalaiset on kutsuttu tutustumaan tieteeseen kuuden eri Turun yliopiston tiedekunnan tutkijoiden vetämissä työpajoissa, joissa nuoret pääsevät kuulemaan, näkemään ja kokemaan, mitä kaikkea tiede voi pitää sisällään.

Tunnetyöpajan ehdottaminen mukaan Tiedetestaajiin oli Harikkala-Laihiselle itsestään selvää. Tunteet ovat osa kaikkien ihmisten arkea, mutta etenkin koululaisille niiden ymmärtäminen voi olla haastavaa. Toisaalta tunnetaidoista puhutaan kouluissa yhä enemmän. Tunteet ovat myös merkittävässä osassa erilaisissa kouluja koskevissa hankkeissa, kuten KiVa Koulu® -toimenpideohjelmassa. Tunnetyöpajan tavoitteena onkin pohtia kuudesluokkalaisten kanssa, mitä tunteet ovat, miksi ne ovat tärkeitä, miten niitä voi tunnistaa ja miten niihin voisi reagoida – sekä itsessä että kavereissa. Samalla kuudesluokkalaiset pääsevät tutustumaan tunnetutkimukseen esimerkiksi kasvokuvien ja ääninauhojen avulla.

Tiedetestaajat on Suomen Kulttuurirahaston rahoittama Turun yliopiston ja Jyväskylän yliopiston toteuttama pilottihanke, jonka tarkoituksena on antaa nuorille mahdollisuus tutustua tieteeseen konkreettisesti ja sitä kautta innostaa kuudesluokkalaisia yliopisto-opiskeluun ja tieteen tekemiseen. Lisää Tiedetestaajista:
Projektin verkkosivut
Turun yliopiston uutinen