Kansainvälisen tulevaisuudentutkimuksen opiskelijakilpailun voitto Turun kauppakorkeakouluun

24.06.2014

​Kansainvälinen tulevaisuudentutkijoiden järjestö Association of Professional Futurists (APF) järjestää vuosittain opiskelijoille suunnatun kirjoitus- ja opinnäytekilpailun. Kilpailua käydään viidessä eri sarjassa: maisteriopiskelijoiden yksilö- ja ryhmäsarja, kandiopiskelijat, tohtoriopiskelijat sekä muut kuin esseemuotoiset työt (esim. videot jne). Kukin yliopisto voi lähettää kilpailuun vuosittain enintään viisi opiskelijatyötä.

Tänä vuonna Turun kauppakorkeakoulusta lähetettiin kilpailuun yksi työ – jälleen menestyksekkäällä lopputuloksella. Tulevaisuuden tutkimuskeskuksen kansainvälisestä maisteriohjelmasta syksyllä 2013 valmistunut FM Matti Minkkinen on voittanut kilpailun maisteriopiskelijoiden yksilösarjan työllään ”Images of the Future of Privacy”. Palkinnoksi hän saa kahden vuoden jäsenyyden järjestöön sekä ilmaisen osallistumisen valitsemaansa APF:n tapahtumaan sekä 500 dollarin apurahan kattamaan tapahtuman matkakuluja.

Tulevaisuuden tutkimuskeskus onnittelee voittajaa!

Artikkelissaan Matti Minkkinen tutki kohderyhmähaastattelujen pohjalta maallikoiden yksityisyyden tulevaisuuskuvia. Hän tunnisti materiaalista neljä yksityisyyskäsitystä (fundamentalistit, pragmatistit, individualistit ja kollektivistit) ja rakensi vastaavasti neljä tulevaisuuskuvaa: ”ajautuminen vähäiseen yksityisyyteen”, ”jatkuvuus”, ”yksityistetty yksityisyys ja epävarma tulevaisuus” sekä ”vastuullinen tulevaisuus tai moraalin alamäki”. Minkkinen analysoi tulevaisuuskuvia causal layered analysis -menetelmällä ja pyrki ymmärtämään niiden taustaolettamuksia. Tuloksista voi sanoa, että individualistiset tulevaisuuskuvat olivat fatalistisia ja kollektivistiset tulevaisuuskuvat utopistisia. Tämän lisäksi molempien heikkouksina olivat nykyisten kehityskulkujen vähäinen huomiointi sekä yksityisyyskäsityksen pohjaaminen yksilö-yhteiskunta -vastakkainasetteluun.

APF on vuonna 2002 perustettu järjestö, johon kuuluu n. 300 jäsentä 25 maasta. Opiskelijoille suunnattu kilpailu on järjestetty v. 2011 lähtien. Vuoden 2014 kilpailutyöt pyydetään toimittamaan 15.1.2015 mennessä. Turun kauppakorkeakoulun Tulevaisuuden tutkimuskeskuksessa toimiva Tulevaisuudentutkimuksen Verkostoakatemia (TVA) on ollut aktiivisesti mukana kilpailussa alusta alkaen. Suomalaiset tulevaisuudentutkimuksen opiskelijat ovat olleet voitokkaita myös aiempina vuosina.

Kilpailusta ja järjestöstä voi lukea lisää verkkosivuilta: http://www.profuturists.org

Luotu 24.06.2014 | Muokattu 24.06.2014