Kansalainen osana tutkimuksen suunnittelua ja palveluiden tuotantoa – Euroopan hoitotieteen huippututkijat tapasivat Turussa

29.01.2018

​The European Academy of Nursing Science (EANS) -yhteisön konferenssi toi kuusikymmentä hoitotieteen huippututkijaa kuudestatoista eri Euroopan maasta Turkuun 25.–26. tammikuuta 2018.

Konferenssia emännöi Turun yliopiston hoitotieteen laitos. Vuosittain järjestettävän konferenssin pääaiheena oli tällä kertaa kansalaisten voimaantumisen tukeminen otsikolla ” Empowering citizens - contribution of Nursing Science”.

Päiviä olivat avaamassa Turun yliopiston rehtori Kalervo Väänänen ja lääketieteellisen tiedekunnan dekaani Pentti Huovinen. EANSin terveiset toivat järjestön presidentti, professori David Richards University of Exeteristä sekä tieteellisen toimikunnan puheenjohtaja professori Sascha Köpke University of Lübeckistä.

Päivien aikana esitettiin erilaisia kansainvälisiä aloitteita, joissa kansalaisia on osallistettu asiantuntijoina. Esimerkit kattoivat terveysalaa laajasti, käsittelyssä oli muun muassa potilaiden terveyspalveluorganisaatioiden hallinnollinen asema, tutkimuksen suunnittelu ja toteutus, sekä kokemusasiantuntijuus.

Organisaatiotoimikunnan puheenjohtaja Riitta Suhonen kuvaa tapahtumaa onnistuneeksi ja tieteellisiä keskusteluita korkeatasoisiksi.

Teksti: Laura-Maria Peltonen
Kuva: Minna Laiti