Kasvatuksen kevätpäivässä puhuttiin koulumaailman digitalisaatiosta ja koulutuksen kasvavasta merkityksestä

09.04.2019

Kasvatuksen kevätpäivää vietettiin kasvatustieteiden tiedekunnassa 28.3.2019. Tänä vuonna toista kertaa järjestetyn tapahtuman avasi tänäkin vuonna EduGrow-tutkimusseminaari, minkä jälkeen ohjelma jatkui vielä alumni-iltapäivässä.

Tutkimusseminaarin avasi paneelikeskustelu teemalla "Mitä digiloikan jälkeen?" Panelistit professori Erno Lehtinen, rehtori Anna-Maija Katajisto, tohtorikoulutettava Einari Kurvinen, sekä opiskelija Teemu Tuononen pohtivat paneelissa miten pedagogisesta laadusta ja opettajien riittävästä osaamisesta voidaan huolehtia koulujen kiihtyvän digitalisaation rinnalla.

- Toki työ opettaa jossain määrin, mutta ei tarpeeksi, vaan ilman osaamisen kehittämistä opettajan osaaminen rapistuu. Tulevaisuudessa on yhä tärkeämpää ymmärtää, että osaamista pitää koko ajan ylläpitää ja kehittää. Maailma on kymmenen vuoden kuluttua aivan erilainen kuin tänä päivänä, ja pedagogisesta opetuksesta pitäisi pystyä pitämään kiinni muuttuneessakin ympäristössä. Tässä ei voida onnistua, jos jämähdetään paikalleen, korosti professori Erno Lehtinen paneelin loppupuheenvuorossa.

Ajankohtaiseen tutkimukseen pureutumista jatkettiin paneelin jälkeen eduGrow-seminaarin työpajoissa.

Viime vuoden tapaan EduGrow-tutkimusseminaarin jälkeen alumnit saivat tavata toisiaan ja kuulla tiedekunnan kuulumisia alumni-iltapäivässä.

Puhujavieraaksi saapunut kansanedustaja Eeva-Johanna Eloranta tarkasteli puheenvuorossaan työelämän käynnissä olevaa murrosta ja koulutuksen merkitystä muutoksiin sopeutumisessa.

- Työelämä tulee muuttumaan vauhdilla, on arvioitu että 15 prosenttia nykyisistä työpaikoista häviää vuoteen 2030 mennessä. Meidän on varauduttava kouluttamaan miljoona suomalaista uudelleen. Jatkuva oppiminen on tulevaisuudessa entistäkin tärkeämpää

Iltapäivä jatkui leppoisan yhdessä olon merkeissä Educariumilla.

Luotu 09.04.2019 | Muokattu 10.04.2019