Katsastusalan kilpailu on luultua kiivaampaa

07.12.2012

Turun yliopiston kauppakorkeakoulun CCR Tutkimuspalvelut on toteuttanut tutkimuksen autokatsastuksen markkinoiden kehityksestä ja kilpailusta Suomessa alan yritysten toimeksiannosta.

​Tutkimuksen mukaan kilpailu alalla on kiristynyt merkittävästi viimeisen neljän vuoden aikana. Tänä ajanjaksona Suomeen on tullut yli 90 uutta katsastusasemaa, joista yli 60 on pienketjujen ja yksityisten yrittäjien asemia. Uudet toimijat ovat vallanneet markkinoita tehokkaasti.

Markkinatilanteen muutoksella on ollut vaikutuksensa myös katsastuksen hintoihin. Määräaikaiskatsastuksen kokonaishinta päästömittauksineen on laskenut vuodesta 2009 vuoteen 2011 keskimäärin noin kahdeksan prosenttia inflaatio huomioon ottaen.

Tutkimuksessa on hyödynnetty virallisista autorekisteritiedoista tuotettua tilastotietoa yhdessä alan keskeisimpien toimijoiden luovuttamien hinta- ja määrätietojen kanssa. Kattavuudeltaan ja kuntatason tarkastelultaan tutkimus on ainutlaatuinen, sillä laaja aineisto on mahdollistanut aiempia alan kehitystä koskevia selvityksiä huomattavasti kattavamman ja yksityiskohtaisemman tarkastelun.

Hinnat laskeneet markkinalähtöisesti

Tutkijoiden mukaan katsastusalan kilpailu on kiihtynyt parin viime vuoden aikana poikkeuksellisen intensiiviseksi.

- Aiemmin mediassa käydyn keskustelun perusteella on muodostunut päinvastainen kuva. Julkisuudessa pinnalle ovat nousseet käsitykset katsastusalan kilpailun toimimattomuudesta ja korkeista hinnoista. Liikenne- ja viestintäministeriö on valmistellut lakiesityksen, jonka tarkoituksena on keventää katsastustoimilupien saantiin liittyviä vaatimuksia. Keskeinen esitetty muutos on katsastusten tekemisen salliminen myös autokorjaamoille. Tällä tavoitellaan katsastuspalvelujen tarjonnan lisäämistä ja hintojen laskemista, sanoo projektitutkija Jouni Saarni.

Tutkimustulokset osoittavat kilpailun jo kiristyneen markkinalähtöisesti ilman muutoksia alan sääntelyssä.

- Kilpailun lisääntyminen on luonnollisesti hyvä asia. Katsastuksen salliminen autokorjaamoille ei ole yksikäsitteisesti kilpailua lisäävä muutos. Korjaamokatsastuksen salliminen voi vähentää markkinoiden läpinäkyvyyttä ja siten tuottaa nipun uusia kilpailuongelmia. Sääntelyn uudistamista tähän suuntaa tulee harkita huolellisesti, CCR Tutkimuspalveluiden johtaja Aki Koponen toteaa.

Lisätietoja:
johtaja Aki Koponen, p. 02 333 9605, 050 524 6239, aki.koponen@utu.fi