Kauko Wikströmin juhlakirjassa puidaan verotuksen oikeudenmukaisuutta

30.01.2014

Turun yliopiston oikeustieteellinen tiedekunta luovutti professori Kauko Wikströmille juhlakirjan hänen 70-vuotispäivän kunniaksi. Yli kahdenkymmen tutkijan kirjoittama juhlakirja kantaa nimeä Oikeus, vero, talous.

Kauko Wikströmille luovutettiin juhlajulkaisu seminaarissa Caloniassa 28.1.2014

​Oikeus, vero ja talous -kirjan yksi kirjoittajista, yliopistonlehtori Matti Urpilainen tarkastelee omassa artikkelissaan kansainvälisen verotuksen suuntaa. Hänen mukaansa finanssikriisi on tuonut verotuksesta käytävään keskusteluun enemmän etiikkaa korostavia äänenpainoja.

Urpilaisen mukaan on nähtävissä viitteitä siitä, että kansainvälisen verotuksen pelisäännöt olisivat muuttumassa.

– Onko kansainvälinen vero-oikeus erkaantunut liikaa moraaliväritteisistä kysymyksistä, mikä on nyt johtamassa paradigman muutokseen, Urpilainen pohti juhlaseminaarissa 28.1.2014.

Urpilaisen mukaan yksi signaali verotuksen paradigman muutoksesta on se, että OECDllä ei enää ole niin keskeistä asemaa kansainvälisen verotuksen määrittäjänä. Mukaan ovat tulleet muun muassa Kiina, Intia ja Brasilia.

Kauppaoikeuden professori Reijo Knuutinen puolestaan pohtii omassa artikkelissaan oikeudenmukaista verojärjestelmää. Knuutisen mukaan verojärjestelmässä on kolme keskeistä elementtiä: oikeudenmukaisuus, tehokkuus ja oikeusvarmuus.

– Näitä kolmea pääkohtaa voidaan pitää ikään kuin pääväreinä. Niitä yhdistelemällä saadaan kaikki verojärjestelmän piirteet, Knuutinen kertoi juhlaseminaarissa.

Wikström suomalaisen oikeustaloustieteen keskeinen vaikuttaja

Kauko Wikström on keskeinen suomalaisen vero-oikeuden tutkija. Turun yliopiston oikeustieteellisen tiedekunnan dekaani Jukka Mähönen kertoi juhlaseminaarissa, että Wikströmin tutkimukset ovat vaikuttaneet keskeisesti monien nuorempien oikeustaloustieteilijöiden töihin.

Wikström sai varatuomarin arvon vuonna 1972, jolloin hän myös aloitti työnsä Turun yliopiston oikeustieteellisessä tiedekunnassa. Wikström väitteli vuonna 1979 ja nimitettiin finanssioikeuden professoriksi Turun yliopistoon vuonna 1984. Opettajana Wikström on korostanut finanssioikeuden taloudellisia reunaehtoja, jättämättä sivuun asioiden liike- ja kansantaloudellista puolta.

Hannu Aaltonen

Luotu 30.01.2014 | Muokattu 16.07.2021