Kaupan alan työntekijöille sparrausta ICT-taidoissa

09.06.2016

Kaupan alan toimijoiden ICT-taitoja kehitetään ja tutkitaan ESR-rahoitteisessa kaksivuotisessa hankkeessa, jonka kohderyhmää ovat kaupan alalla toimivat, koulutuksesta työelämään siirtyvät sekä työttömyysuhan alaiset henkilöt.

​Hankkeessa testataan ja kehitetään työvälineohjelmistojen käyttötaitoja, tiedonhaku- ja tietoturvaosaamista sekä verkkoviestintään liittyvää osaamista.

– Tarveperusteisen koulutuksen tarkoitus on tukea kaupan alalla työskentelevien elinikäistä oppimista, työurien pidentämistä sekä helpottaa työntekijöiden työllistymistä, hankkeen projektikoordinaattori Marjut Muhonen Turun yliopiston koulutussosiologian tutkimuskeskus RUSEsta kertoo.

Joustavan, ajasta ja paikasta riippumattoman opiskelun mahdollistamiseksi, hankkeessa on toteutettu kaksi käytännönläheistä verkkokurssia tietoturva- ja tiedonhakuosaamisen kehittämiseksi. Lisäksi Työväen Sivistysliitto tarjoaa lähikoulutusta muun muassa työvälineohjelmien käyttöä ja verkkoviestintää varten pääasiassa pääkaupunkiseudulla ja Turussa.

Hankkeeseen ovat lähteneet mukaan suuret kaupan alan toimijat, kuten lemmikkitarvikeketju Musti ja Mirri sekä vähittäiskauppaketjut Tokmanni ja Lidl.

– Yrityksemme saa hankkeen kautta arvokasta tietoa myymälätyöntekijöiden ICT-osaamisesta, toteaa HRD-asiantuntija Sari Grönberg Lidlistä, joka on mukana hankkeessa suurella volyymillä. Suomessa testataan kaikkien työntekijöiden taidot 151 Lidl-myymälässä.

Hankkeessa mukana olevan Suomen Terveystuotekauppiaiden liiton toiminnanjohtaja Mika Rönkkö näkee, että työntekijöiden kehittyneet tiedonhakutaidot näkyvät kuluttajille asiantuntevampana asiakaspalveluna.

– Tavoitteena on parantaa perustaitoja, joiden varaan rakentuu kaupan alan erityisosaaminen, projektikoordinaattori Muhonen sanoo. - Kun henkilön lähtötaso on saatu selville, puutteellisia tietoja täydennetään lähi- ja verkkokoulutuksien avulla.

ESR-rahoittisen kaksivuotisen hankkeen toimijoina ovat Turun yliopiston Koulutussosiologian tutkimuskeskus RUSE, Palvelualojen ammattiliitto ja Työväen Sivistysliitto. Hankkeessa hyödynnetään RUSEn erityisesti palvelualojen työntekijöiden tarpeisiin kehittämää ICT-taitoja mittaavaa testiä. Kehittämishanke on käynnissä toukokuun 2017 loppuun asti.

Teksti: Erja Hyytiäinen
Kuva: Stockmann Group