Kauppakorkeakoulu juhli tohtoreitaan ja maistereitaan promootiossa

18.05.2016

Turun kauppakorkeakoulun historian ensimmäinen yhdistetty tohtori- ja maisteripromootio järjestettiin 12.‒14.5.2016. Promootiossa vihittiin Turun kauppakorkeakoulussa tohtorin- tai maisterintutkinnon suorittaneita sekä kuusi uutta kunniatohtoria.

​Promootio on korkein akateeminen juhla, jossa pitkät perinteet ja promovoinnin yhteydessä jaettavat symboliset merkit, tohtoreilla miekka ja hattu sekä maistereilla lehvä ja sormus, juhlistavat tutkimuksellisia ja koulutuksellisia saavutuksia.

‒ Yliopistolaitos, joka on keskittynyt ydintehtäviinsä — tieteelliseen tutkimukseen ja osaamisen siirtämiseen sukupolvelta toiselle, on säilynyt instituutiona vuosisatojen ajan ja osoittanut, että se pystyy uudistumaan ja että sen arvot ja toimintatavat ovat yhä tänäkin päivänä päteviä tuottamaan arvoa ja hyvinvointia yhteiskunnalle, sanoi promoottori, professori Aino Halinen-Kaila promootioaktissa Turun konserttitalolla 13.5.

Aktissa promovoitiin Turun kauppakorkeakoulussa tohtorin- tai maisterintutkinnon suorittaneita sekä kuusi kunniatohtoria. Kunniatohtorit saivat tunnustuksen tieteellisistä ansioistaan kauppakorkeakoulun tutkimusprofiilin kannalta merkittävillä aloilla sekä Turun yliopiston ja kauppakorkeakoulun kanssa tekemänsä yhteistyön ja elinkeinoelämässä hankittujen ansioiden vuoksi.

Professori Helen E. Longino (Stanford University) vihittiin kunniatohtoriksi tieteenfilosofin urastaan. Longino on tehnyt merkittävää ja kansainvälisesti arvostettua pioneerityötä sosiaalisen vuorovaikutuksen ja arvojen merkityksen tunnustamiseksi tiedon muodostamisessa ja tieteellisessä tutkimuksessa. Longinon lisäksi kunniatohtoriksi vihittiin lääketieteen tohtori, lääkintöneuvos Sakari Alhopuro, professori emeritus Ilkka Niiniluoto (Helsingin yliopisto), toimitusjohtaja Ilkka Paananen (Supercell Oy), professori Michael Power (London School of Economics and Political Science) sekä professori Wolfgang Ulaga (Arizona State University).

llkka Niiniluoto vihittiin kunniatohtoriksi tunnustuksena merkittävästä filosofian ja tieteenfilosofian tutkimuksestaan sekä urasta, jonka aikana hän on edistänyt tulevaisuudentutkimuksen kehittymistä tiedon- ja tieteenalana. Niiniluoto avasi promootioaktissa pitämässään kunniatohtorin puheessa tutkimuksen merkitystä tulevaisuuden hyvinvoinnin rakentajana.

Kauppakorkeakoulu promovoi väitelleitä kauppatieteiden ja filosofian tohtoreita. Tohtorin hattu symboloi ajatuksen ja tutkimuksen itsenäisyyttä, miekka on hengen aseen vertauskuva, jota tutkija tarvitsee taistelussa sen puolesta, minkä on tutkimuksessaan todennut todeksi, oikeaksi ja hyväksi.

Maisterit saavat promootiossa lehvän, sormuksen ja diplomin arvonsa merkkeinä. Maistereita promovoitiin viimeksi vuonna 2012.

Promootion iltajuhlaa vietettiin Turun linnassa

Promootio on paitsi arvokas ja perinteinen, myös hauska juhla. Promootiopäivällinen nautittiin Turun linnassa. Promootion juhlamenojen ohjaaja, professori Niina Nummela lausui juhlan alkamisjulistuksen promootiopäivällisellä Turun linnassa.

‒ Tänään, tässä ja nyt, kohtaavat mennyt, nykyisyys ja tulevaisuus. Akateemiset, ajan hammasta hyvin kestäneet perinteet tuovat yhteen tämän hetken ja tulevaisuuden tieteen ja liike-elämän vaikuttajat, Nummela sanoi.

Katso video:

>> Visit Turku TV:n videolla kurkataan promootion tapahtumiin ja kulisseihin sekä promootioperinteisiin

Kuvat: Hanna Oksanen, Esko Keski-Oja

Luotu 18.05.2016 | Muokattu 18.05.2016