​Kauppakorkeakoulun alumnit nostivat maljan tulevaisuudelle

30.10.2013

Turun kauppakorkeakoulun alumnipäivän teemana oli tänä vuonna Suomen talous ja tulevaisuus. Valmistuneet pohtivat yhdessä euroalueen talousnäkymiä ja Venäjän tarjoamia mahdollisuuksia. Vaikka puheenvuorojen aiheet olivat vakavia, tapahtuman tunnelma säilyi hilpeänä.

​Viivi Haonperä, Paula Saarinen ja Noora Fils kokevat yhteisen opiskelupaikan yhdistävän ihmisiä. Alumnipäivä antaa kolmikon mukaan hyvän mahdollisuuden tavata eri aloilla työskenteleviä ihmisiä ja entisiä opiskelukavereita.

Alumnipäivä kokosi lauantaina 26.10. satoja Turun kauppakorkeakoulun kasvatteja keskustelemaan Suomen taloudesta ja viettämään iltaa yhdessä. Neljättätoista kertaa järjestetty tapahtuma ylläpiti perinteitä, mutta samalla Alumni ry:ssä puhaltavat uudet tuulet.

– Kauppakorkeakoulu laajentaa tapaa, jolla se pitää yhteyttä alumneihinsa. Jatkossa yhä useammat tapahtumat ovat alumneille avoimia ja yhteydenpitoa sähköisessä maailmassa lisätään, totesi Alumni ry:n varapuheenjohtaja Kirsi Leväpelto.

Tapahtumassa kuultiin useiden alumnien puheenvuoroja, jotka keskittyivät etenkin euron tulevaisuuteen ja Venäjän markkinoihin. Vakavista aiheista huolimatta hyväntuuliset alumnit puhkesivat herkästi nauramaan ja raikuviin aplodeihin.

Suosionosoituksia sai esimerkiksi Turun kauppakorkeakoulun varajohtaja Aino Halinen-Kailan puheenvuoro, jossa hän kertoi, että kauppakorkeakoulua kehitetään yhä innovatiivisemmaksi, vastuullisemmaksi ja tulevaisuutta paremmin ennakoivaksi.

Venäjän kieli ja mieli tutuksi

Professori Kari Liuhto ja Turun kauppakorkeakoulun kunniatohtori, yritysjohtaja Seppo Remes korostivat puheenvuoroissaan Venäjän tarjoavan mahdollisuuksia, joita suomalaisten yrittäjien ei kannata ohittaa.

– Meidän täytyisi tutustua venäläiseen liiketoimintakulttuuriin ja opetella venäjän kieltä. Byrokratia on Venäjällä edelleen raskasta ja asioiden hoitaminen on hitaampaa, mutta yrittäjälle se on silti huikea mahdollisuus, Liuhto huomautti.

Remes painotti, että Venäjän korruptio ei koske ulkomaisia yrityksiä samaan tapaan kuin venäläisiä. Hänen mukaansa ulkomaisten investointien määrä Venäjällä tulee joka tapauksessa kasvamaan, joten kelkkaan kannattaisi hypätä mukaan.

Lauri Kivinen valittiin vuoden alumniksi

Alumnipäivän ohjelma huipentui palkintojenjakoon. Vuoden alumniksi nimitettiin Yleisradion toimitusjohtaja Lauri Kivinen. Lähettämässään videotervehdyksessä Kivinen antoi arvoa Turun kauppakorkeakoulun laadukkaalle opetukselle ja vireälle alumnitoiminnalle.

Ansioituneille opiskelijoille suunnattu stipendi myönnettiin NurseBuddy-järjestelmän kehittäneille Ville Tapanille ja Simo Hännikkälälle. Palkitut toivoivat kehittämänsä hoitotyön apuvälineen toimivan esimerkkinä siitä, miten hyvä idea viedään kansainvälisille markkinoille.

Alumnipäivän nuorinta ikäpolvea edustaneet Noora Fils, Paula Saarinen ja Viivi Haonperä saapuivat tapahtumaan pitääkseen yhteyttä entiseen opinahjoonsa. Pari vuotta sitten valmistunut kolmikko korosti alumnitoiminnan tukevan verkostoitumista ja arvokkaiden kontaktien luomista.

– Kauppakorkeakoulu on antanut hyvät eväät työskennellä monipuolisilla aloilla. Etenkin kielitaitoon ja kansainvälisyyteen täällä satsataan, Haonperä, Saarinen ja Fils kehuivat suunnatessaan kohti Mercatorilla alkanutta illallista.

Teksti: Jenni Valta
Kuva: Esko Keski-Oja