KAUTE-säätiöltä apurahoja Turun yliopiston tutkijoille

29.06.2017

KAUTE-säätiö on myöntänyt yhteensä lähes 800 000 euroa apurahoina kauppa- ja teknillistieteiseen tutkimukseen ja opiskeluun. Rahoitusta myönnettiin pääasiassa lupaaville post doc- ja väitöskirjatutkijoille. Turun yliopiston ja Åbo Akademin tutkijat saivat rahoituksesta yli 100 000 euroa.

​Kevään 2017 yleisessä haussa hakemuksia saapui ennätysmäärä (500 kpl) ja rahoitusta pystyttiin myöntämään 14 prosentille hakeneista. Yleisessä haussa jaettiin 650 000 euroa tutkimusapurahoina.

Tutkijat maailmalle -ohjelmasta myönnettiin rahoitusta seitsemälle hakijalle yhteensä 100 000 euroa. Tutkijat maailmalle -ohjelman tarkoitus on tukea tekniikan tai kauppatieteiden tutkijoita, jotka lähtevät tekemään kunnianhimoista tutkimustyötä korkeatasoisessa ulkomaisessa yliopistossa.

Tutkijat maailmalle -ohjelman kautta ulkomaille suuntaa kolme Turun yliopiston tutkijaa.

KTT Baiyere Abayomi lähtee tekemään tutkimusta Yhdysvaltoihin Massachusetts Institute of Technologyyn (MIT) aiheesta IoT-innovaatioiden disruptiivisen potentiaalin hyödyntäminen - Ongelmien välttäminen ja hyötyjen kerryttäminen. Abayomi tekee tutkimusyhteistyötä maailman johtavan valmistusjärjestelmiä valmistavan Fastems Oy:n kanssa.

Tohtorikoulutettava Samuel Piha lähtee tutkijavaihtoon Kanadaan Wilfrid Laurier Universityyn. Piha käsittelee tutkimuksessaan evoluutiopsykologiaa ja kuluttajakäyttäytymistä, ja tarkastelee mm. sitä, miten perustarpeet vaikuttavat ja ohjaavat kuluttajien käyttäytymistä.

Tohtorikoulutettava Rahimi Moosavi Sanaz lähtee Yhdysvaltoihin Kalifornian yliopisto Irvineen tekemään tutkimusta aiheesta Security and Privacy for Internet of Things (IoT) Systems for Healthcare.

Muut rahoitusta saaneet Turun yliopiston tutkijat ovat seuraavat:

• FM Outi Alanen, Turun yliopisto: Laastariin käytettävien lämpötilaherkkien koaksiaalikuitujen valmistaminen ja karakterisointi.
  • KTM Katja Einola, Turun yliopisto: What drives global teams? Renewed understandings through metaphors and sensemaking.
  • TkT Kakakhel Syed Rameez Ullah, Turun yliopisto: LEGOS – Lightweight Modular Internet of Things Platform.
  • FM Jaakko Lamminpää, Turun yliopisto: Hiilikuiturakenteiden materiaalitekniset ominaisuudet urheiluvälineissä.
  • VTM Outi Luova, Turun yliopisto: Chinese Workplace Cultures.
  • KTT Rami Olkkonen, Turun yliopisto: Kuluttajakäyttäytyminen. Selitysperustat ja perusprosessit. Oppikirja.

Kevään 2017 kaikki apurahansaajat on nähtävissä KAUTE-säätiön kotisivuilta www.kaute.fi.

KAUTE-säätiö tukee kaupallis- ja teknillistieteistä tutkimusta, opetusta ja opiskelua. Säätiön tavoitteena on edistää elinkeinoelämän uudistumista. KAUTE-säätiö on perustettu ekonomi- ja teekkariyhteisöjen toimesta vuonna 1956.

TS

Luotu 29.06.2017 | Muokattu 29.06.2017