Kemian rakennus suunnitteilla Turun kampukselle

09.01.2018

Suomen Yliopistokiinteistöt Oy rakennuttaa Turun yliopiston kampusalueelle pääasiassa Åbo Akademin ja Turun yliopiston käyttöön tulevan monikäyttäjärakennuksen. Rakennukseen tulee luonnontieteiden opetukseen ja tutkimukseen tarkoitetut tilat laboratorioineen sekä kuntosali- ja ravintolatilat ja tilaa yrityksille.

​Nykyisen Juslenia-rakennuksen paikalle, Henrikinkadun varteen rakennettava talo toimii yhdistävänä rakennuksena, kun siirrytään Åbo Akademilta Yliopistonmäelle. Rakennuksen kokonaislaajuus on 24 000 bruttoneliömetriä. Pääsuunnittelijana toimii Piia Viitanen Aihio Arkkitehdit Oy:sta.

– Uudisrakennuksen myötä Åbo Akademin kemiantekniikan, fysiikan ja matematiikan oppiaineet siirtyvät asianmukaisiin tiloihin. Yhteisten laboratoriotilojen hyödyntäminen Turun yliopiston kanssa tuo tilojen käyttöön tehokkuutta ja mahdollistaa kalliiden laitteiden yhteiskäytön, visioi Åbo Akademin rehtori Mikko Hupa.

– Yhteiskäyttö mahdollistaa tilojen korkean käyttöasteen ja yhteisten palvelujen järjestämisen tilojen käyttäjille. Uskomme, että turkulaisyliopistot hyötyvät kemian alan tutkimukseen ja opetukseen liittyvien toimintojen yhteensovittamisesta, Turun yliopiston rehtori Kalervo Väänänen sanoo.

– Yliopistonmäen alueelle saadaan synergiaa niin sijainnin kuin toimintojenkin puolesta. Yhteiskäyttöiset laboratoriot ja muut tilat edistävät poikkitieteellisyyttä tieteen huippuyksiköiden, tutkimuslaitosten ja yritysten kesken. Rakennus tuo alueelle myös uutta silmiä hivelevää arkkitehtuuria, kertoo kampuskehitys- ja markkinointijohtaja Juha Uotila Suomen Yliopistokiinteistöt Oy:stä.

Rakennuksen nimeämiseksi on tarkoitus järjestää nimikilpailu.

Kuva: Hanna Oksanen

Luotu 09.01.2018 | Muokattu 09.01.2018