Keskustelusarja: Keho ja yhteiskunta

23.01.2014

Keskiviikkoisin klo 18.00-19.45 26.2., 9.4., 15.10. ja 26.11.2014 Pääkirjaston studiotila, Linnankatu 2, Turku

​Keho ja yhteiskunta -sarjan tavoitteena on herätellä keskustelua ja pohdintaa kehollisuudesta kulttuurissamme ja yhteiskunnassamme. Ihminen kehollisena olentona ei elä tyhjiössä. Kehollinen minuutemme syntyy ja muokkautuu suhteessa siihen ympäristöön, jossa elämme ja kasvamme. Keskustelusarja kysyykin: millaista kehollisuutta yhteiskunnalliset käytäntömme edustavat ja tuottavat? Millaisia ovat aikamme arvot, asenteet ja ihanteet suhteessa kehollisuuteen? Keskustelua vetävät Kimmo Häärä ja Laura Mannila Suomen psykofyysisen psykoterapian yhdistyksestä.

26.2.2014 Kehoihanteet

Millaista kehoa on tavoiteltu eri aikoina ja eri kulttuureissa? Millaisia arvoja ja merkityksiä kehoihanteet kantavat sisällään? Millaista kehoa meidän ajassamme ja yhteiskunnassamme tavoitellaan ja arvostetaan? Esteettisten ihanteiden lisäksi kehoihanteet voivat koskea myös kehon toimintakykyä tai sopeutuvuutta suhteessa ympäröivään todellisuuteen. Puhujavieraina kulttuuriantropologi, FT Taina Kinnunen, mediatutkija, FT Katariina Kyrölä ja teatteriohjaaja, tutkija Tuija Kokkonen.

9.4.2014 Keho ja työ

Miten työ vaikuttaa tekijänsä kehoon ja keholliseen kokemukseen? Miten työn aiheuttamat kuormitukset ilmenevät kehossa? Millaisia vaatimuksia työelämä asettaa meille kehollisina olentoina? Mitä tarkoittaa käyttää kehoaan työvälineenä ja millaisia valintoja se vaatii? Kehosta ja työstä keskustelemassa työterveyspsykologi Sini Caven, yliopistotutkija Jaana Parviainen sekä laulaja, laulunopettaja Minna Laukkanen.

15.10.2014 Keho ja empatia

26.11.2014 Keho ja sukupuoli

Sukupuolentutkimuksen opiskelijat voivat hyödyntää keskustelutilaisuuksia luentopassiinsa.

Vapaa pääsy.

Järjestäjät: