Kestävän kehityksen 10-vuotisjuhlaseminaarissa muisteltiin mennyttä ja ideoitiin uutta

19.12.2018

Kestävän kehityksen koulutusohjelman 10-vuotistaipaletta juhlistettiin 18.12.2018 seminaarin voimin. Seminaarissa edellytettiin toimia taistelussa ilmastonmuutosta vastaan.

Rehtori Kalervo Väänänen painotti avauspuheessaan yliopiston roolia suunnannäyttäjänä. Väänäsen mukaan yliopisto pyrkii olemaan kymmenen vuotta edellä kuin muu yhteiskunta ja tämä kulminoituu esimerkiksi kestävän kehityksen opintokokonaisuuden juhlavuotena. Väänänen pohti myös opintokokonaisuuden roolia tulevaisuuden opinto-ohjelmassa.

– Tulemme tarvitsemaan niin julkisella sektorilla kuin yritysmaailmassa sellaisia ihmisiä, joilla on valmiuksia käsitellä näitä globaaleja ongelmia, Väänänen totesi.

Europarlamentikko Sirpa Pietikäisen pitämä juhlapuhe käsitteli ilmastonmuutoksen haasteita ja ongelmia poliittisesta näkökulmasta. Hänen mukaansa tietoa ilmastonmuutoksesta on riittävästi, mutta sitä ei ole otettu tarpeeksi vakavasti. Pietikäisen mukaan syy saattaa olla siinä, että ilmastonmuutokseen liittyvät uhat ovat niin suuria, että ne menevät ihmisen rajallisen käsityskyvyn yli. Kun maapallon hätä ei ole konkreettisesti ihmisten tajunnassa, se heijastuu myös politiikkaan ja talouteen.

– Ilmastonmuutos on hyvin paljon myös taloudellinen ongelma. Meidän pitäisi oppia pois vanha maailmankuva, jotta pystyisimme hyväksymään uuden. Tämä vaatisi toimenpiteitä kaikilta myös koulutukseen ja yritystoimintaan liittyviltä tahoilta, Pietikäinen huomautti.

Seminaarissa kuultiin myös entisten ja nykyisten opettajien ja koordinaattoreiden puheenvuorot kuluneesta kymmenestä vuodesta. Myös kaksi entistä opiskelijaa kertoivat puheenvuorossaan, miten koulutusohjelma on hyödyttänyt heitä työelämässä.

Kestävä kehitys on kaikille avoin sivuainekokonaisuus, jossa suoritetaan ryhmätyöskentelynä tapahtuvan koko lukuvuoden kestävän kokonaisuuden lisäksi vapaasti valittavia opintoja. Monitieteisessä koulutusohjelmassa tarkastellaan kestävän kehityksen eri aiheita niin ekologisen, sosiaalisen, taloudellisen kuin kulttuurisen kestävyyden kannalta.

Krista Kalaja

Luotu 19.12.2018 | Muokattu 17.04.2019