Kieli- ja kulttuuritietoinen opetus (25 op) - Täydennyskoulutus peruskoulun opettajille

10.06.2013

Onko opetusryhmässäsi oppilaita, joiden äidinkieli on muu kuin suomi? Tuottavatko lukeminen ja kirjoittaminen hankaluuksia äidinkieleltään suomenkieliselle oppilaallesi? Kaipaatko tietoa ja konkreettisia vinkkejä kieli- ja kulttuuritietoisesta opetuksesta?

​Työkaluja opetukseen ja oppilaan kielelliseen tukemiseen

Suomea toisena kielenään käyttävien oppilaiden määrä kouluissa on jatkuvasti lisääntynyt. Monikulttuurisuuden kohtaamisessa ja S2-oppilaan oppimisen ohjaamisessa tarvitaan ajantasaista täydennyskoulutusta. Suomen kielen hyvä hallinta on monikulttuuriselle ja -kieliselle oppilaalle avain suomalaiseen yhteiskuntaan ja keino välttää syrjäytymistä.

Koululla on kielen oppimisessa keskeinen tehtävä. Jokainen opettaja opettaa myös kieltä, sillä suomea ei opita ainoastaan S2-oppitunnilla, vaan jopa tehokkaammin niissä tilanteissa, joissa kielen käytöllä on muitakin tavoitteita kuin kielen oppiminen.

Kirjoitus- ja lukutaito ovat keskeisiä koulussa opetettavia taitoja. Sujuvakaan puhesuomen taito ei riitä, vaan monipuolisen kielitaidon on toimittava myös etenevän opiskelun ja oppimisen välineenä. On tärkeää, että kaikilla kaksi- ja monikielisiä opettavilla on keinoja tukea oppilaita myös toisen kielen oppijoina.

Koulutukseen hakeminen​

Haku koulutukseen järjestetään 5.-23.8.2013. Koulutus alkaa 20.-21.9.

Luotu 10.06.2013 | Muokattu 01.12.2020