Kiinalaisdelegaatio tutustui lounaisrannikon vesiosaamiseen

19.11.2014

Vesialan asiantuntijat esittelivät maa- ja metsätalousministeriön vieraina olleille Kiinan vesiministeriön virkamiehille veden laatuun ja tulvavesien hallintaan liittyviä teemoja ja ratkaisuja.

Vieraat tutustuivat varsinaissuomalaiseen vesialan osaamiseen ja erityisratkaisuihin, muun muassa tekopohjavesijärjestelmään ja Kakolanmäen maanalaiseen jätevesipuhdistamoon.

​Kiinalais- ja suomalaisministeriöiden edustajat kokoontuivat Turun kaupungintalolla 18.11. Tilaisuudessa puhuivat Megumi Hayashi (Business Development Officer, Turun kaupunki), Tuomas Valtonen (Research Manager, Turun yliopisto), Olli-Matti Verta (Senior Engineer, Varsinais-Suomen ELY-keskus), Piia Leskinen (Ph.D., Team Leader, Turun ammattikorkeakoulu) ja Päivi Laine (Ph.D., Pyhäjärvi-instituutti).

Tutkimuspäällikkö Tuomas Valtonen Turun yliopiston Brahea-keskuksen Technology Research Centeristä kertoo, että yhteistyön edistämisen toivotaan tuovan yhteisiä etuja niin suomalaisille kuin kiinalaisille tutkimusorganisaatioille sekä vesialan ratkaisuja tuottaville kaupallisille toimijoille.

‒ Kiinan vesiministeriöllä on merkitystä globaalistakin näkökulmasta, koska yli miljardin ihmisen käyttämän veden puhtaus ja riittävyys on sen vastuulla. Ministeriön korkea-arvoisten virkamiesten vierailu Suomeen osoittaa, että meillä on sellaista osaamista, josta voisi olla hyötyä etsittäessä ratkaisuja Kiinan mittaviin vesialan haasteisiin.

Kokonaisvaltainen vesienhallinta kiinnosti vieraita

Vierailun teemat liittyvät Turun yliopiston koordinoimaan ja Euroopan komission rahoittamaan BalticFlows-projektiin. Projektia koordinoivat Tuomas Valtonen ja projektipäällikkö Anne Paavolainen Technology Research Centeristä.

‒ Erityistä kiinnostusta tuntui herättävän kokonaisvaltainen näkemys vesienhallinnasta urbaanissa ympäristössä. Vesi on keskeinen elementti myös nopean kaupungistumisen Kiinassa. Puhtaan veden riittävyyden ja vesienkäsittelyn lisäksi myös ilmastonmuutoksen, tulvimisen ja rakennetun kaupunkiympäristön mukanaan tuomat lieveilmiöt olivat päivän keskustelujen kohteena, Paavolainen kertoo.

Lounaisrannikon vesifoorumin toimijat, maa- ja metsätalousministeriö ja Finnish Water Forum pyrkivät seuraavaksi määrittämään kohteita, joissa suomalaista vesialan osaamista voitaisiin hyödyntää Kiinassa.

>> Turun yliopiston Technology Research Centerin verkkosivut

>> BalticFlows-projektin verkkosivut