Kiinan aktivoituminen Euroopassa keskusteluttaa

12.10.2018

Kiina on herättänyt huolta hankesuunnitelmillaan jotka on osittain tulkittu maailman järjestyksen horjuttamisena. Turun yliopiston Itä-Aasian tutkimus- ja koulutuskeskuksen järjestämässä konferenssissa kuultiin professoreiden Li Xing ja Pál Nyirin esitykset aiheesta.

​Li Xing esitelmöi ympäri maailmaa puhuttaneista Kiinan tulevaisuuden visioista ja hankkeista.

​Yksi Kiinan tulevaisuutta varten kehittelemästä hankkeista kulkee nimellä ”Belt and road”, jota on kutsuttu myös uudeksi Silkkitieksi. Kiina on vakuutellut hankkeen olevan rauhanalainen, mutta se on silti synnyttänyt huolestunutta keskustelua.

Li Xingin mukaan Kiinalla on selkeä tavoite päästä maailmanjohtajan asemaan vuosina 2040–2050.

– Kiinan rooli on ollut aktiivisessa muutoksessa. On selkeästi nähtävissä halu päästä sääntöjen seuraajasta sääntöjen tekijään, Li totesi.

Myös Eurooppa on ollut huolissaan Kiinan hankkeen vaikutuksista sitä kohtaan. Kiina on suunnitellut muun muassa valtavia rautatieväyliä ja satamia Eurooppaan.

– Kiina investoi Eurooppaan, jotta se pystyisi vakauttamaan omia hankkeitaan siellä. Sen motiivit ovat siis poliittisia ja taloudellisia. Tiedämme ettei Kiina ole ollut aktiivinen suurissa maailmansodissa Euroopassa kuten Yhdysvallat, mutta voi olla että tulevaisuudessa se haluaa olla, Li huomautti.

Made in China 2025 – hanke huolestuttaa

Kiina julkaisi vuonna 2015 kymmenvuotissuunnitelmassaan hankkeen nimeltä Made in China 2025. Made in China 2025 sisältää suunnitelman olla yhä vähemmän riippuvainen ulkomaalaisesta teknologiasta ja edistää omaa asemaansa teknologian markkinoilla.

Kiina haluaa päästä hallitsemaan myös esimerkiksi maatalouden, tekoälyn ja lääketeollisuuden markkinoita. Hanke on huolestuttanut valtion päämiehiä ympäri maailman.

– Jokainen tietää leiman ”made in China”. Siitä halutaan nyt tehdä konkreettisesti totta, Li totesi.

Huolimatta Kiinan suurista suunnitelmista ei Euroopassa Lin mukaan ole syytä huoleen ja paniikkiin.  Keskustelua aiheesta on kuitenkin hyvä pitää yllä.

pal-nyiri.jpg
 Pál Nyiri esitelmöi kiinalaisten lisääntyneestä maahanmuutosta Eurooppaan.
Turun yliopiston Itä-Aasian tutkimus- ja koulutuskeskus järjesti kansainvälisen Kiina tutkimuksen konferenssin Turussa 11-12.10. China and the ”Wider” Eastern Europe –konferenssissä kuultiin esityksiä Kiinan Itä-Eurooppaan kohdistamasta huomiosta.

Teksti ja kuvat: Krista Kalaja

Luotu 12.10.2018 | Muokattu 22.10.2018