Kiusaamisenvastainen KiVa Koulu -ohjelma leviää baskikouluihin

03.06.2016

Ikastola-kouluverkosto on tehnyt sopimuksen koulukiusaamisen vastaisen KiVa Koulu -menetelmän hankkimisesta baskialueen kouluihinsa. Mallin on kehittänyt Turun yliopisto, joka myös tuottaa palvelun Ikastolalle.

​San Sebastianissa toimivan Ikastolan verkostoon kuuluu 109 Pohjois-Espanjan ja Lounais-Ranskan Baskialueen koulua. Toimintaan on jo päättänyt lähteä mukaan yli 40 koulua, ja määrä kasvaa koko ajan.

– KiVa Koulun malli ja materiaalit ovat jo olemassa, mutta meidän pitää kääntää ne baskikielelle sekä lokalisoida Espanjan ja Baskialueen kulttuuriin ja lainsäädäntöön soveltuviksi, KiVa Koulun projektipäällikkö Johanna Alanen kertoo.

Kun materiaali on kunnossa, Ikastolan valitsemat kuusi pääkouluttajaa saapuvat Turkuun yliopiston KiVa-ammattilaisten koulutettaviksi. He puolestaan vievät toimintamallin paikallisiin kouluihin. Turun yliopiston ammattilaiset tukevat pääkouluttajia viisivuotisen sopimusjakson ajan ja tarvittaessa luovat lisää materiaalia.

– Koulut ottavat KiVan käyttöön keväällä 2017. Sopimusaika on viisi vuotta, mutta meidän tavoitteenamme on luoda pidempää yhteistyötä. Olemme nyt sopineet alakoulujen materiaalin tuottamisesta, mutta he ovat jo osoittaneet kiinnostusta laajentaa toimintaa myös yläkouluihin, Alanen sanoo.

Aiemmin KiVa Koulun viennistä on vastannut Turun yliopisto, nyt Ikastolan kumppanina on kolmen yliopiston yhteinen koulutusvientiyhtiö Finland University. Koulutuksen tuottajana on Turun yliopisto.

Finland Universityn puolesta kaupasta neuvotellut koulutuspäällikkö Ari Koski muistuttaa, että KiVa on näyttönsä perusteella maailman paras kiusaamiseen puuttuva ohjelma.

– Viisivuotinen sopimus Ikastolan kanssa on merkittävä päänavaus espanjankielisissä maissa, joissa kiusaaminen on iso ongelma ja joista tulee Turun KiVa-tiimille kaikkein eniten kyselyitä, Koski sanoo.

KiVa Koulu toimii tällä hetkellä 13 maassa ja uusia kumppanuuksia rakennetaan erityisesti Espanjassa ja Latinalaisessa Amerikassa.

Finland University Oy (FinUni) on Itä-Suomen, Tampereen ja Turun yliopistojen perustama koulutusvientiyhtiö, jonka kautta osakasyliopistot kanavoivat koulutusviennin. FinUnilla on tutkimukseen perustuvia vientihankkeita käynnissä Kaakkois-Aasiassa, Kiinassa ja Omanissa. Hankkeet työllistävät osakasyliopistojen opetus- ja tutkimushenkilökuntaa sekä muita asiantuntijoita.

>> KiVa Koulu suomeksi ja englanniksi

Teksti: Erja Hyytiäinen