KiVa Koulu jakoi ala- ja yläkoululaisille tsempparistipendejä

15.12.2017

KiVa Koulu järjesti positiivisiin tekoihin keskittyvän tsempparistipendi-kampanjan. Positiivisten asioiden esille nostaminen on ilahduttanut kouluja ja erityisesti palkituksi tulleita.

​Kampanjassa lähdettiin hakemaan ala- tai yläkoululaista tsempparioppilasta, joka on luokassa ystävällinen, arvostaa ja rohkaisee muita tai toimii kouluyhteisössä kaikkien hyväksi. Ehdokkaaksi sai myös asettaa oppilaan, joka on toiminut hyvällä tavalla tukena kiusaamisen uhrille tai muuten heikommassa asemassa olevalle.

Koulut olivat laatineet monenlaisia tapoja ehdokkaiden nimeämiseen, ja monessa koulussa oli osallistettu oppilaita ja henkilökuntaa laajasti valintaprosessiin. Osa kouluista lähetti useita tsemppariehdotuksia, jolloin valintaa rajoitettiin korkeintaan yhteen oppilaaseen koulua kohti.

– Aikana, jolloin yhteiskunnassa on paljon loukkaavaa kohtelua, on ihanaa saada luettavaksemme koulujen terveiset siitä, kuinka paljon keskuudessamme on niitä lapsia ja nuoria, jotka haluavat varmistaa, että kaikilla on tasavertaiset mahdollisuudet hyvään ja suvaitsevaan kohteluun, KiVa Koulu -ohjelman johtaja, professori Christina Salmivalli sanoo.

KiVa Koulu sai määräaikaan mennessä yhteensä 319 ehdotusta tsempparistipendien saajaksi 171 koulusta. Stipendejä jaettiin 65 oppilaalle seuraaviin kuntiin:

Askola, Aura, Espoo, Eura, Fuengirola, Hamina, Heinola, Helsinki, Hämeenkyrö, Ikaalinen, Kaarina, Kemijärvi, Kempele, Kirkkonummi, Kontiolahti, Kuopio, Kökar, Lahti, Lieto, Lohja, Loimaa, Loviisa, Masku, Mikkeli, Mustasaari, Mäntsälä, Mänttä-Vilppula, Naantali, Nakkila, Nivala, Nurmijärvi, Orimattila, Oulu, Petäjävesi, Porvoo, Puolanka, Raisio, Reisjärvi, Rusko, Salo, Seinäjoki, Siilinjärvi, Tampere, Turku, Tuusula, Urjala, Varkaus.

KiVa Koulu on Turun yliopistossa kehitetty koulukiusaamisen vähentämiseen ja ennaltaehkäisyyn pyrkivä toimenpideohjelma, joka on viime vuosina laajentunut valtakunnallisesta ohjelmasta kansainväliseksi koulutusvientituotteeksi. Tsempparistipendit rahoitti Neulomo Oy Ole hyvä -kampanjallaan.

www.kivakoulu.fi

HK