Kordelinin säätiöltä 77 000 euroa Ristimäen kirkon tutkimiseen

22.03.2019

Alfred Kordelinin säätiö on myöntänyt Turun yliopiston arkeologian oppiaineen Yksilö, yhteisö ja yhteiskunta varhaishistoriassa: Ravattulan Ristimäen kirkko ja Suomen kristillistyminen -hankkeelle 77 000 euron rahoituksen.

Suomen vanhimman tunnetun kirkon jäännökset sijaitsevat Aurajoen varrella Kaarinassa, Ravattulan kylän Ristimäellä. Kirkon arkeologisissa kaivauksissa on löydetty muun muassa teräaseita, keramiikkaa, hautoja ja palaneita luita.

Ravattulan Ristimäki on ainutlaatuinen, kansallisesti merkittävä historiallinen kohde Suomessa. Ravattulan Ristimäki -hanke romuttaa myyttejä kristinuskon saapumisesta Suomeen ja paljastaa suomalaisen kulttuurin varhaisimpia vaiheita ja yksityiskohtia niin yksilön, yhteisön kuin yhteiskunnan tasolta. Hanketta johtaa yliopisto-opettaja Juha Ruohonen.

Alfred Kordelinin säätiö jakoi yhteensä 946 000 euroa tieteelle ja kulttuurille. Säätiörahoituksella tuetaan yhdeksää yksi- ja useampivuotista hanketta. Säätiön hallitus päätti apurahojen saajista 20. maaliskuuta 2019. Säätiö järjestää apurahahaun myös elokuussa.

Alfred Kordelinin säätiö on yksityinen yleishyödyllinen apurahasäätiö, joka tukee tiedettä ja kulttuuria vuosittain noin viidellä miljoonalla eurolla.

Luotu 22.03.2019 | Muokattu 04.03.2020