Koronarokote edesauttaa turvallisen opiskelusyksyn luomisessa – pop up -rokotustapahtumia opiskelijoille

26.08.2021

Turun kaupunki järjestää opiskelijoille suunnatut pop up -rokotustapahtumat keskiviikkona 1.9.2021 ja torstaina 2.9.2021 klo 8.45–15.15 Kirkkotien terveysasemalla (osoite Kirkkotie 13).

Tapahtumassa rokotetaan turkulaisia ja Turussa asuvia opiskelijoita. Rokotukseen ovat lämpimästi tervetulleita myös kansainväliset opiskelijat.

Turun kaupungin tartuntataudeista vastaava lääkäri Jutta Peltoniemi painottaa, että jokainen rokotus on uusi askel matkalla kohti koronarajoituksista vapaampaa yhteiskuntaa. Koronan deltavariantti voi aiheuttaa vakavan taudin myös nuoremmille. Koronarokotuksilla saa erinomaisen suojan vakavaa koronainfektiota vastaan.

– Ottamalla rokotuksen, huolehtimalla suojatoimista ja hakeutumalla matalalla kynnyksellä koronatestiin jokainen voi osaltaan edesauttaa turvallisen opiskelusyksyn luomisessa, Peltoniemi sanoo.

Pop up -tilaisuuksissa jaetaan ensimmäisiä rokotusannoksia

Rokotukseen tulevan kannattaa ottaa mukaansa henkilöllisyystodistus: se sujuvoittaa asiointia pop up -rokotustapahtumassa. Jonotus tapahtuu pääasiassa ulkotiloissa. Sisätiloihin pääsee vasta, kun riittävät turvavälit ja koronavarotoimet voidaan ottaa huomioon.

On tärkeää, että rokotustapahtumissa noudatetaan pandemiaan liittyviä turvallisuusohjeita. Tule paikalle vain ilman koronaoireita. Käytä kasvomaskia ja noudata hyvää käsihygieniaa sekä turvavälejä. Mikäli sinut on määrätty karanteeniin esimerkiksi korona-altistuksen tai maahan saapumisen perusteella, älä osallistu rokotustapahtumaan. Rokotuksen hankkiminen ei siis ole peruste karanteenin rikkomiseen.

Pop up -tilaisuuksissa jaetaan vain ensimmäisiä rokotusannoksia. Nyt rokotettaville toinen rokoteannos annetaan kahdeksan viikon kuluttua eli 27.–28.10.2021.

Pop up -rokotustapahtumissa ei ole mahdollisuutta saada toista rokoteannosta. Toistaiseksi tällaisen saa vain varaamalla puhelimitse ajan Satakunnantien rokotuspisteeseen. Lähiaikoina käyttöön on tulossa myös nettivaraus. Toisen rokoteannoksen voi saada, kun ensimmäisestä rokotuksesta on aikaa vähintään kahdeksan viikkoa.

Kirkkotien terveysaseman lisäksi pop up -rokotustapahtumia järjestetään myös muissa paikoissa, kuten Satakunnantie 105n rokotusvastaanotolla, Runosmäen neuvolassa ja Varissuon terveysasemalla. Opiskelijat voivat hakeutua myös näihin rokotustapahtumiin.

> Tietoja Turun kaupungin järjestämistä pop up -rokotustapahtumista sekä tarkempia ohjeita rokotukseen saapuvalle

> Yliopiston ohjeet koronavirustilanteessa

Luotu 26.08.2021 | Muokattu 26.08.2021