Koululaiset opettelevat koodaamista pelaamisen keinoin

12.12.2018

Hour of Code -tapahtumissa Raunistulan koulun ja Sirkkala skolan kuudennen luokan oppilaat tutustuvat koodaamiseen leikkimielisen kilpailun avulla.

Median edustajat ovat tervetulleita paikalle. Sovithan saapumisestasi Mikhail Barashin kanssa (p. 0449814095).
Aika: 18.12.2018 klo 9.00–12.30
Paikka: huone K124B, Agora-rakennus, Yliopistonmäki, Turku

Turun tietotekniikan tutkimus- ja koulutuskeskus (TUCS) järjestää joulukuussa Hour of Code -tapahtuman innostaakseen koululaisia tekniikan pariin. Tapahtuma järjestetään Raunistulan koulun ja Sirkkala skolan kuudennen luokan oppilaille, jotka pääsevät kokeilemaan ohjelmointia Yliopistonmäellä tiistaina 18.12.2018.

– Nykymaailmassa elämme tekniikan ja tietokoneiden ympäröiminä. Tietokoneet muuttavat jokaista toimialaa, ja jokaisella nykypäivän koululaisella tulisi olla mahdollisuus oppia luomaan tekniikkaa. Tietojenkäsittelytieteen perusteiden tunteminen tukee luovuutta ja ongelmanratkaisutaitoja. Minkä tahansa alan koululaiset myöhemmin valitsevatkin, riippuu heidän menestyksensä yhä enemmän heidän tietotekniikan tuntemuksestaan, sanoo professori Ion Petre, Turun tietotekniikan tutkimus- ja koulutuskeskuksen johtaja.

Hour of Code -tapahtuma on tunnin kestävä johdatus ohjelmointiin. Oppilaat tutustuvat ohjelmoinnin alkeisiin pelaamisen keinoin. Heillä on mahdollisuus testata taitojaan leikkimielisessä kilpailussa luokkatovereitaan ja eri puolilla maailmaa olevia muita koululaisia vastaan.

– Tietojenkäsittelytieteen opettaminen on pitkäaikainen investointi ja monivaiheinen prosessi. Uskomme, että Hour of Code -tapahtuma innostaa koululaisia oppimaan, miten teknologiaa luodaan. Ohjelmointitaito on keskeinen tulevaisuuden taito, toteaa tapahtuman järjestelyistä vastaava Mikhail Barash.

Hour of Code on maailmanlaajuinen liike, joka tavoittaa kymmeniä miljoonia koululaisia yli 180 maassa. Eri puolilla maailmaa on järjestetty yli 100 00 Hour of Code -tapahtumaa, joihin on osallistunut yli 600 miljoonaa oppilasta.

Ion Petre, p. 02 2153361

Mikhail Barash, p. 044 9814095