KTT Ulla Hytti yrittäjyyden professoriksi kauppakorkeakoulun Porin yksikköön

17.12.2012

​Dosentti, KTT Ulla Hytti on nimitetty Turun yliopiston kauppakorkeakoulun Porin yksikköön yrittäjyyden professoriksi. Hytti aloitti tehtävässä 1.3.2012. Tehtävään haki määräaikaan mennessä seitsemän hakijaa.

Satakunnan korkeakoulusäätiön hallitus teki Turun kauppakorkeakoulun Porin yksikölle 500 000 euron lahjoituksen liiketaloustieteen alan liiketoimintaosaamisen ja yrittäjyyden professuuriin. Kyseessä on jatkorahoitus aikaisemmalle viiden vuoden lahjoitusprofessuurille, joka päättyi 31.7.2011. Korkeakoulusäätiö on kerännyt professuuria varten varoja lokakuusta 2011 asti, ja keräyksessä ovat toimineet aktiivisesti muun muassa Satakunnan kauppakamari ja Satakunnan Yrittäjät. Lahjoituksessa on mukana myös alueen yrityksiä, yhteisöjä ja kaupunkeja.

Yrittäjyyden professori harjoittaa ja ohjaa tieteellistä tutkimustyötä, antaa siihen perustuvaa opetusta, seuraa tieteen kehitystä sekä osallistuu alallaan yhteiskunnalliseen vuorovaikutukseen ja kansainväliseen yhteistyöhön. Porin yksikössä professori tukee yksikön monitieteisten koulutuskokonaisuuksien ja niihin kytkeytyvän tutkimuksen kehittämistä liiketoimintaosaamisen ja yrittäjyyden teemoissa. Professori toimii kiinteässä yhteistyössä Satakunnan korkeakoululaitoksen toimijoiden kanssa ja osallistuu aktiivisesti yrittäjyyden kehittämistoimintaan maakunnassa.

Ulla Hytti on väitellyt vuonna 2003 kauppatieteiden tohtoriksi Turun kauppakorkeakoulussa, jonne hänet nimitettiin yrittäjätutkimuksen dosentiksi vuonna 2007. Hytillä on yli 15 vuoden kokemus eri tutkimustehtävistä pk-yrityksiin ja yrittäjyyteen liittyen. Hänen keskeisiä osaamisalueitaan ovat yrittäjyyskasvatus, yrittäjäidentiteetit ja yrittäjyysurakysymykset. Hytti hoiti yrittäjyysprofessuuria osa-aikaisesti Porin yksikössä jo lukuvuonna 2010‒2011, jolloin tutustuminen alueen yrittäjiin ja yrittäjyystoimijoihin pääsi käyntiin.

‒ Tältä pohjalta on hyvä syventää yhteistyötä ja rakentaa uutta. Useita suunnitelmia on jo alulla, ja konkreettiseen työhönkin on jo päästy varkain vähän etukäteen, Hytti toteaa tyytyväisenä.

Luotu 17.12.2012 | Muokattu 29.10.2020