Kunniatohtorit antoivat yleisöluentoja päivää ennen vihkimistään

29.05.2015

Turun yliopistolla kuultiin kaikille avoimia Studia Generalia -yleisöluentoja. Puhujina oli kunniatohtoreita lääketieteellisestä, matemaattis-luonnontieteellisestä, oikeustieteellisestä, yhteiskuntatieteellisestä ja kasvatustieteiden tiedekunnasta.

​Yliopiston toukokuisessa tohtoripromootiossa vihittiin nuorten tohtoreiden ohella myös 12 kunniatohtoria. Kunniatohtorit vihitään tutkimusta edistävien tai akateemisen maailman ulkopuolisten merkittävien ansioiden vuoksi.

Osa tulevista kunniatohtoreista ehti perinteiseen tapaan luennoimaan Turun yliopistolle päivää ennen vihkimistään. Lääketieteellinen tiedekunta kutsui kunniatohtoreikseen yhdysvaltalaisen lastentautiopin professori W. Allan Walkerin Harvardin yliopistosta ja italialaisen sisätautiopin professorin Ele Ferranninin Pisan yliopistosta. Molemmat ovat tehneet vuosikymmenien mittaisen tutkijanuran ja kirjoittaneet satoja tieteellisiä julkaisuja.

Oikeustieteellisessä tiedekunnassa kuultiin Pauliine Koskelon luento suomalaisen oikeusvaltion ongelmakohdista. Koskelo on työskennellyt korkeimman oikeuden presidenttinä vuodesta 2006 lähtien. Vuonna 2016 hän siirtyy Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen tuomariksi. Luennollaan Koskelo oli huolissaan muun muassa hallitusohjelman vaikutuksista suomalaiseen oikeusvaltioon.

Lääketieteellisen ja oikeustieteellisen tiedekunnan lisäksi kunniatohtoreita kuultiin matemaattis-luonnontieteellisessä, yhteiskuntatieteellisessä ja kasvatustieteiden tiedekunnassa.

Matemaattis-luonnontieteellisessä tiedekunnassa luennoi professori Makoto Komiyama Tsukuban yliopistosta Japanista ja professori Gunter Schneider Karoliinisesta instituutista Ruotsista. Yhteiskuntatieteellisessä tiedekunnassa puhui professori Ole Waever Kööpenhaminan yliopistosta Tanskasta. Kasvatustieteiden tiedekunnassa luennoivat Helsingin yliopiston emeritaprofessori Sirkka Ahonen ja saksalaisen Regensburgin yliopiston professori, Turun yliopistossa vierailevana professorina työskentelevä Hans Gruber.

Teksti ja kuva: Henri Kanervo

Luotu 29.05.2015 | Muokattu 03.08.2021