​Kuntien nimet herättävät Turun seudulla voimakkaita tunteita

02.04.2014

Kuntaliitostilanteissa nimenmuutoksia on syytä käsitellä perusteellisesti, sanovat kuntanimien merkitystä selvittäneet tutkijat.

Turun yliopiston tutkijat ovat selvittäneet kunnan nimen merkitystä Turun seudun asukkaille kuntaliitostilanteissa osana Turun kaupunkitutkimusohjelmaa. Turun kaupungin julkaiseman tutkimuskatsauksen mukaan kunnan symboleista juuri kunnan nimellä on suuri merkitys.

‒ Kunnan nimeen liitetään erityisesti mielikuvia paikan historiasta, kertovat katsauksen tehneet tutkijat dosentti Paula Sjöblom Turun yliopiston kieli- ja käännöstieteiden laitokselta sekä KTT Ulla Hakala ja VTL Satu-Päivi Kantola Turun yliopiston kauppakorkeakoulusta.

Katsauksen mukaan useimmat Turun seudun asukkaat ovat sitä mieltä, että paikkakunnan nimen vaihtuminen vähentäisi paikan houkuttelevuutta ja yhteishenkeä. Seudun asukkaat eivät koe, että nimenmuutoksella olisi merkittävää vaikutusta heidän omaan identiteettiinsä, vaan nimen muuttumisen koetaan uhkaavan paikan identiteettiä ja imagoa. Turun naapurikunnista näin ajatellaan erityisesti Naantalissa.

Kuntien vetovoimaisuudesta keskusteltu vähän

Koska nimenmuutokset herättävät voimakkaita tunteita, on tutkijoiden mukaan nimikysymystä käsiteltävä kuntaliitostilanteissa perusteellisesti. He sanovat, että kiivaana käyvässä kuntaliitoskeskustelussa aiheiden painopiste on ollut kuntien elinvoimaisuudessa ja palvelujen saatavuudessa ja esimerkiksi uusien kuntien vetovoimaisuudesta on keskusteltu vähän.

‒ Mahdollisten tulevien hallinnollisten suurkuntien sisällä olisi viisasta säilyttää ja pitää esillä esimerkiksi vanhoja rajoja ja symboleita, kuten entisiä kunnannimiä ja vaakunoita. Entisiä kuntia voitaisiin kutsua pitäjiksi suurkuntien sisällä.

Nyt julkaistu katsaus on osa laajempaa hanketta, jossa tutkitaan, miten kunnan nimi liittyy kuntien asukkaiden ja yritysten paikallisidentiteettiin ja paikan imagoon Varsinais-Suomessa. Tutkimuksessa selvitetään myös, miten kuntaliitostilanteessa kunnan keskeisten symbolien muuttuminen ja tätä kautta mahdolliset mielikuvissa tapahtuvat muutokset vaikuttavat kunnan brändinrakennukseen ja markkinointiin.

>> Paula Sjöblom, Ulla Hakala ja Satu-Päivi Kantola: Kunnan nimen merkitys Turun seudun asukkaille kuntaliitostilanteessa. Turun kaupunki, kaupunkitutkimusohjelma. Tutkimuskatsauksia 2/2014.

Näin tutkittiin

• Kyselyn vastaajien tuli valita kotikuntansa Varsinais-Suomen nykyisten 28 kunnan joukosta. Vastaajat saivat lisätä tarkennuksena kunnanosan nimen.
  • Kyselylomakkeessa esitettiin 32 väittämää, joihin ohjeistettiin vastaamaan entisen kotikunnan näkökulmasta, mikäli asuinkunta oli hiljattain liittynyt toiseen kuntaan. Väittämissä selvitettiin muun muassa asukkaiden suhtautumista kuntaliitosten välttämättömyyteen talouden kannalta sekä kotikunnan nimenmuutoksen vaikutusta vastaajan identiteettikokemukseen.
  • Asukkaiden paikallisidentiteettiä pyrittiin selvittämään myös avoimin kysymyksin muun muassa kysymällä mitä vastaat, kun sinulta kysytään, mistä olet kotoisin

TS
Kuva: Haaveilla