Lääkärilehden Vuoden väitöskirja -palkinto Turun yliopistossa väitelleelle Kjell Heleniukselle

11.06.2021

Lääkärilehden lääkäritoimitus valitsi Kjell Heleniuksen väitöskirjan "Centralisation of very preterm deliveries and benchmarking of neonatal care" parhaaksi vuonna 2020 hyväksytyksi lääkärin tekemäksi väitöskirjaksi.

Helenius selvitti Suomen ja muiden maiden rekisteriaineistoihin perustuvassa väitöstutkimuksessaan mm. synnytysten keskittämisen kustannuksia Suomessa ja keskittämisen käytännön toteutusta.

– Lääkärilehden toimitus piti Heleniuksen työtä kansallisesti ja kansainvälisesti merkityksellisenä. Suomalainen malli, jossa riskisynnytykset pyritään keskittämään yliopistosairaaloihin, vähentää tarvetta pikkukeskosten sairaalasiirtoihin. Helenius osoitti työssään laajojen aineistojen avulla, että Suomessa pikkukeskosten eloonjäämisluvut ovat huippuluokkaa. Lääkäritoimitus piti Heleniuksen työtä erinomaisena esimerkkinä hoitokäytäntöihin vaikuttavasta rekisteritutkimuksesta, sanoo lääkäritoimituksen puheenjohtaja Helena Liira Lääkärilehden uutisessa.

Luotu 11.06.2021 | Muokattu 11.06.2021